De Kei-Car (r)evolutie in Japan

Ahmed Aarad
Read Time1 Minute, 41 Seconds

Als concept begon Japan’s unieke categorie van kei jidosha, kei-car (lichte auto), terug in de jaren ’50 als een goedkope vorm van transport.
Vandaag de dag geldt dat nog steeds, echter is de kei veel meer. In Japan koopt men een kei, niet omdat deze groot is (bij wet max lengte 3,4 m lang), maar omdat het vooral een lichte, eenvoudige en handige auto is voor in de stad. Duurzaam/milieuvriendelijk? Ja dat ook en er is dan ook voldoende aanbod van elektrisch aangedreven kei-cars.

Er kleven dan ook veel fiscale voordelen aan de bezitters van de kei in Japan. Zo krijgen zij korting op parkeertarieven, betaalt men slechts 30% van de wegen belasting ten opzichte van een reguliere auto en scheelt het flink in de verzekeringskosten.
Niets voor niets zijn 40% van alle auto’s kei-cars. Het gaat alleen veder. Want de kei beperkt zich niet alleen tot het segment goedkope compacts. Vandaag de dag is dit marktsegment uitgegroeid en zijn er naast de personenauto’s ook sportwagens, campers en nog veel belangrijker bedrijfswagens.

Die laatste categorie voorziet in de vraag naar goedkope alternatieven voor transport van pakketvervoer binnen de grote steden. Nu de groei van aankopen via het internet al jaren aanhoudt, wereldwijd, is er vraag naar goedkope alternatieven voor transport. Laten we dan ook vooral leren hoe landen en steden omgaan met beperkte openbare ruimte en een hoge bevolkingsdichtheid.

In Nederland zit bijvoorbeeld een TNT bus nooit echt vol en heb je daardoor zeker geen Mercedes Sprinter van 10m3 nodig om pakketten binnen een stad als Amsterdam te bezorgen. En natuurlijk wordt er geëxperimenteerd met bezorgdrones en een pakjesboot op de gracht, maar vaak blijft het bij een publicitair leuk initiatief.

Wellicht is het praktische concept van de kei car in Nederland het waard om verder te onderzoeken. Zeker nu wij meer en meer klimaatbewust als samenleving worden en de publieke ruimte in de steden steeds beperkter wordt. De overheid heeft wat dat betreft een voorbeeld functie en wellicht kan zij, vanwege het grote wagenpark, snel starten met een proef.

0 0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Next Post

Waarom FvD & DENK clownesque politieke partijen zijn, Deel 1 FvD

De twee nieuwe tot ons Parlement verkozen partijen hebben heel wat beloftes gedaan. […]