0 0
Read Time2 Minute, 51 Second

In navolging van dit eerdere artikel en gesterkt door de comments, waarvoor dank, ben ik verder gegaan met deze specifieke casus.

Eerst eens proberen om te kijken hoe ver we telefonisch komen dus ben ik gaan bellen. MS Staffing levert “inhuurdesk” diensten aan de gemeente Alphen a/d Rijn. Daar rekent MS Staffing  (tenminste) EUR 2,85 per uur en per externe voor. Dat is dus, op basis van een 36-urige werkweek, EUR 444,60 per maand excl. BTW. Om 1 enkele factuur maandelijks door te sturen.

Navraag binnen mijn eigen netwerk levert op dat organisaties die de werving en selectie doen, die een berg ZZP’ers in hun bestand hebben, hier creatief mee omgaan. Zij berekenen de eigen marge + de toeslag van MS Staffing + het tarief van de te in te kopen ZZP’er en bieden vervolgens aan.
Gevolg 2 extra schijven die niets toevoegen aan waarde en alleen geld kosten voor het doorschuiven van een zelfstandige. Waarbij de laatste de vraag krijgt:

“tja als je echt kans wil maken moet je toch lager gaan zitten met je tarief”

Een vraag die elke ZZP’er wel kent zo onderhand.

Tijd om eens schriftelijk in actie te komen, met dank aan de reactie van Cathy Scott, en wat WOB-vragen te stellen.

Geachte heer/mevrouw,

In uw aanvraag voor een tijdelijke contractmanager op http://www.inhuurdeskalphen.nl/opdracht/contractmanager stelt u dat “in verband met de aard van de functie, kan deze niet door een ZZP-er worden vervuld”.

Naar aanleiding van deze harde eis heb ik de volgende vragen:

Wat wordt hiermee bedoeld? Met de “aard”.

Bent u zich er van bewust dat u nu 2 extra opslagen krijgt bovenop het tarief van de uiteindelijk ingehuurde externe medewerker? 1 Voor het “doorschuifbureau” en 1 van MS Staffing welke uw inhuurdesk-diensten levert.

Wat kan een ZZP’er niet wat deze persoon wel zou kunnen in een payroll c.q. verloningsconstructie?

Bent u van mening dat deze maatregelen de ZZP’ers onevenredig hard benadelen? Zoals langere factuurtermijnen en druk op het eigen tarief ten gunste van partijen die geen of nauwelijks waarde toevoegen in de keten.

Heeft u onderzoek uitgevoerd of staat u open om nader de prijs en kwaliteit te onderzoeken van dit proces?
Indien er een onderzoek is uitgevoerd, staat u open om dat te delen?

Zou de gemeente Alphen a/d Rijn juist de kleinere zelfstandige en het MKB juist meer kans moeten geven bij dit soort aanvragen?

Hoe gaat de gemeente Alphen a/d Rijn zorg dragen dat zij juist ondernemerschap, en dus kansen voor kleine zelfstandigen en het MKB, faciliteert in de toekomst?

Waarom zijn er op de aanvraag geen contactgegevens bekend van de verantwoordelijke recruiter of verantwoordelijke?

Nu hopen dat ze binnen de wettelijke termijn reageren. Als laatste nieuws heeft MS Staffing het besluit genomen om binnen deze specifieke casus deze zin te schrappen:

“In verband met de aard van de functie, kan deze niet door een ZZP-er worden vervuld”

Met als reden dat zij zelf ook niet helemaal begrepen waarom dit in de aanvraag stond. Het had “iets met de Wet DBA” te maken. Bij de vraag wat dat te maken zou hebben met de Wet DBA kwam het niet verder dan dat het nieuw was. #GRRRR

Naast alles is de informatie pagina van MS Staffing toch wel eens interessant om door te nemen.

Voor nu wachten we geduldig af. Ik houd u op de hoogte.Vond je dit artikel goed? Steun de auteur via Backme

Ahmed Aarad

Written by Ahmed Aarad

Bestuurder bij stichting Open Source & Overheid, freelance ICT en Aanbestedingsjurist, distantieert zich van rechts/links denken heeft het liever over goed of fout en vindt dat integriteit niet te leren is. “If you are not a better person tomorrow than you are today, what need have you for tomorrow?”

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

One thought on “Hoe ZZP’ers en het MKB wordt uitgesloten voor overheidsopdrachten Deel II

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.