Wil je weten hoe iets werkt, dan moet je kijken hoe het geld wordt verdiend. Hoe de gevestigde media hun geld verdienen is, voor mij althans, redelijk bizar. Het feit wil dat door dit blogje ik er achter ben gekomen hoeveel geld er omgaat in het simpelweg tonen van advertenties. Natuurlijk niet voor de mensen die zo af en toe een stukje schrijven maar voor de telegraaf.nl’s van dit land.
Het blijft namelijk niet bij advertenties alleen. Wil je dat bijvoorbeeld Bas Paternotte’s The Post Online een stukje over je product/dienst/initiatief schrijft en op TPO.nl plaatst? Dat kost je EUR 4.000 per week. Is dat te veel? Revu of Panorama doet het voor slechts EUR 1.750 per week. En anders kun je wel terecht bij tientallen columnisten en influentials die namens jou een positief stukje willen schrijven, tweeten, facebooken of vloggen. Dus je hebt niet alleen de mogelijkheid om je advertentie te laten tonen maar ook een endorsement van het “objectieve” medium zelf te kunnen inzetten.
Als je dieper kijkt naar het medialandschap in Nederland dan kennen we slechts een 3-tal bedrijven (De Persgroep, Telegraaf Media Groep & Mediahuis) die de dienst uitmaken. Zij hebben gezamenlijk 92% van de landelijke- en 84% van de regionale-markt in handen. We laten achterwege het bezit van verschillende radiostations etc. Deze bedrijven zijn niet echt “media” bedrijven. Geld wordt niet gemaakt door journalistieke topstukken, programma’s of sudoku’s. Het zijn in essentie adverteerders, content is in de ogen van de ‘bottom-liners’ een noodzakelijk kwaad om advertenties te te tonen. Met alle gevolgen van dien.
Hoe erg je als label onder een van deze bedrijven van de daken schreeuwt dat je alle journalistieke vrijheid hebt. Heb je altijd te maken met een baas boven je die je afrekent op de hoeveelheid clicks, views en “sponsored” content die je hebt geplaatst.
Als je dan zo machtig bent dat je in je eentje het narratief kunt bepalen op elke maatschappelijke kwestie. Heb je dan meer belang bij #ophef of een oplossing?
Dit is waarom ik een paar maanden geleden dit blog ben begonnen. En waarom dit initiatief keihard aan het groeien is. Wil je daarover meer weten, klik hier.