Europese Commissie gaat dingen regelen die al geregeld zijn.

Ahmed Aarad 2
Read Time1 Minute, 52 Seconds

Gaan we weer. Bernadette van den Hooven schrijft op Twinkle:

Er is nog aardig wat ruimte voor de verbetering van consumentenrechten in Europa en de aanpassing ervan aan het digitale tijdperk. Dat concludeert de Europese Commissie in een nieuw rapport, dat de start is voor versterking van het rechtskader voor consumenten en bedrijven.

Is dat zo? Zijn we niet al redelijk goed beschermd? Als we consuWijzer mogen geloven, en dat doe ik, dan is het al best aardig juridisch dicht getimmerd. Iemand die een creditcard heeft zal hem de 180 dagen aankoopgarantie, bovenop de wettelijke bescherming, ook niet zijn ontgaan. Dus waar wij Europese consumenten echt behoefte aan hebben is duidelijk. Meer regels! Meer regels die uiteindelijk alleen door advocaten begrepen kunnen worden. Dat is het gevolg hiervan.

Ook onze persoonsgegevens moeten hierdoor beter beschermd worden. Immers dragen wij onze gegevens over aan een bedrijf of individu in ruil voor een dienst. Leuk, maar een van de primaire problemen wordt niet aangesneden namelijk:

Jij bent niet de eigenaar van jouw eigen persoonsgegevens.

Klinkt raar, en dat is het ook. Jij, voor all intents and purposes, bent een datasubject voor de wet. A datasubject is a living individual to whom personal data relates.

Vrij vertaald is een datasubject een levende persoon aan wie persoonlijke gegevens betrekking hebben. Niet eigenaar van is… Nee, betrekking hebben. Belangrijk juridisch verschil.

Dus dat probleem gaan we ook niet aanpakken, nee we gaan het, effectief gezien, moeilijker voor starters maken. Dat doen we door zoveel mogelijke juridische hordes op te leggen. Dat is de ene kant. Aan de andere kant creëer je hiermee de situatie dat je als starter alleen terecht kunt met jouw producten en diensten bij een groot gevestigd bedrijf dat webshops, bijvoorbeeld, mogelijk maakt. Het is immers goedkoper dan het zelf doen. Hierdoor blijven burgers in de EU compleet afhankelijk van de dominante spelers in de markt.

Samenvattend:
Consumenten krijgen enerzijds met nog meer regels te maken en anderzijds beperk je hiermee toegang tot de markt voor starters. Als dat niet klinkt als een succesvolle lobby dan weet ik het ook niet meer.

Update: Brief van Minister van Economische Zaken Henk “Audi” Kamp d.d. 17 mei 2017
Update: ANP nieuwsbericht op Nu.nl EU wil betere consumentenbescherming bij digitale aankoop

0 0

2 thoughts on “Europese Commissie gaat dingen regelen die al geregeld zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Next Post

Revolutie in Marokko

De groeiende onvrede over het gebrek aan gezondheidszorg, de staat van de economie […]