Grote bedrijven (1000+ personeel) kunnen niet innoveren, feit. Waar ik hier een soortgelijke conclusie trek over Apple geldt het eigenlijk voor elk groot bedrijf.
Voorbeeld: je werkt bij een grote organisatie in bijvoorbeeld de ICT sector. Je hebt een geweldig idee wat doe je dan? Waar begin je? Hoeveel tijd kost het je intern om het überhaupt op de bestuurstafel te krijgen? Krijg je wel tijd van je leidinggevende om er zelf meer tijd in te steken? En waarom zijn resources en geld wel beschikbaar voor het tot uitvoering brengen van soms wel op voorhand hele domme ideeën?
Onderstaande video is een aanrader.
Zo ook Microsoft. Een bedrijf dat tot voor kort meer dan 90% marktaandeel had. De uitgelezen plek was om talent aan te trekken en nagenoeg ongelimiteerd geld kan investeren in ideeën van de meest slimme en innovatieve mensen, wereldwijd. Toch gaat het niet goed met dit bedrijf. Iedereen is bekend met de soms bizarre keuzes van Microsoft in het verleden.
Internet Explorer 6, Windows Me en Bob komen voor in de PC World “worst tech product of all time“-lijst. Verder was er de Zune, de Kin, Windows Vista, MSN en tenslotte Windows Mobile…
De crux zit hem in iteratie. Windows 10 is niets anders dan een volgende iteratie op, in essentie, MS-DOS. De wat ouderen onder ons zullen heel snel hun vinger in de lucht steken en je vertellen dat Windows 1 geen OS was. Je boot eerst DOS en vervolgens kon je Windows starten om een grafische interface te voorschijn te toveren. (Wil je weten hoe dat was? PCJS.org heeft een geweldige online emulator)
Iteratie, is waar grote bedrijven goed in zijn, werkt zolang de markt niet heel erg veranderd. We leven nu in een tijd dat OS, zoals Windows, steeds minder belangrijk tot volstrekt onnodig is of blijkt te zijn. Een bedrijf als Microsoft wordt dan gedwongen te veranderen, wat zij niet kan. Het is namelijk de de zoveelste keer in korte tijd dat men de hele strategie van het bedrijf probeert om te gooien. Nu worden er weer duizenden mensen ontslagen net als 2016, 2015, in 2014, 2012 en 2009.
Het maakt daarom ook niet uit hoeveel talent, slimme lui, hackers of wetenschappers je in dienst hebt of weet aan te trekken. Binnen een grote organisatie loert altijd het gevaar van bureaucratie en hiërarchie waaraan de meest slimme lui moeten conformeren aan vooral managers en bestuurders die vaak niet verder denken dan het volgende kwartaal of de jaarcijfers. Waarbij business development vooral marketingtechnisch werkt en er nauwelijks echt wordt geïnnoveerd.
Het meest bekende voorbeeld is het opstappen van Steve Jobs bij zijn eigen bedrijf Apple en gevraagd werd terug te keren in 1997 toen Apple op het punt stond om om te vallen.
Gevolg anno 2017, een ‘miljoenmiljard‘ consultancy bedrijven die specifiek gerichte diensten aanbieden om vooral grote bedrijven te helpen innoveren.
Dat werkt niet, gaat niet werken en zal nooit werken. (Met dit advies alleen al heb ik je heel wat tijd, totaal irrelevante projecten, een berg gefrustreerd personeel en bakken met geld bespaard) Het vereist namelijk een compleet andere kijk naar je eigen bedrijf en business.
Mijn tip dan ook aan Microsoft, en elk IT bedrijf, natuurlijk is het itereren op je bestaande producten en diensten belangrijk. Maar als je NIETS* investeert in de wereld van morgen dan ga je daar uiteindelijk aan ten onder….
*Met NIETS bedoel ik dan ook niet dat je klanten direct laat mee betalen voor een ophanden zijnde te ontwikkelen nieuwe dienstverlening of product. Waar ik op doel is dat je accepteert dat er een bepaald moment komt wanneer er geen vraag meer is naar jouw producten en diensten.
Geloof je bovenstaand niet? Stel deze vraag maar aan: BlackBerry, Tulip, Unisys, Commodore, Napster, RealNetworks, GeoCities, InfoSpace, 3Dfx, Wang Laboratories, Gateway, Palm, Yahoo, Nokia and the list goes on and on.
P.S. Ik ben hard opzoek naar vervelende, complexe en irritante projecten (vind ik leuk) naast mijn vrijwilligerswerk. Denk je dat ik iets voor jou of iemand anders kan betekenen? Laat het dan even weten 🙂