Gisteren stuurde Ahmed Aarad een tweet waar ik akelig van werd.
Net een buurman gesproken tijdens het uitlaten van #Heidi.
Die kon zijn zorgverzekering niet betalen. Om hem te ‘motiveren’ te betalen krijgt hij (naast alle achterstand- & deurwaarderkosten) ook nog eens een bestuurlijke boete. Want dat helpt…
#logica
Ahmed kreeg een hoop reacties, en soms retweette hij er een. Zoals deze bijvoorbeeld:
Het is bizar. Heb een nicht geholpen nadat ze financieel in problemen kwam door achterstand in de #zorgpremie. Een halfjaar boete van 50% p/m plus incassokosten was een onneembare horde: 1000den euro’s. Heb het in één keer betaald. Daardoor minder schade. Voor minima onmogelijk!
En deze:
Het is een schandalig systeem met een criminele insteek. Mensen totaal in paniek en kunnen nog nauwelijks functioneren. Bizarre dreigementen en het helpt alleen maar de goot in. Zelf ooit iemand ook gered. Een jaar op regiem van 50,00 euro per week.
Nog een:
Ooit iemand geholpen met een zorgverzekeringsschuld. Daardoor had ze geen maandelijkse boete meer en kon mij maandelijks terugbetalen en was na een jaar van de schuld af.
Achterlijk systeem!
Het zou me niet verbazen als lezers dit massaal herkennen. Vrienden, familie, buren of kennissen die hopeloos in de problemen kwamen omdat ze op het verkeerde moment ziek werden, omdat ze een formulier niet begrepen hadden of een afspraak vergeten waren. En dan staat de genadeloze zorgverzekeraar klaar met boete op boete.
Hoeveel mensen zijn de afgelopen jaren niet bijgesprongen om anderen uit dit soort ellende te helpen? Hoe bestaat het toch dat gewone burgers meer verantwoordelijkheid voor hun medemensen nemen dan de zorgverzekeraars voor hun klanten…
Het doet denken aan de toeslagenaffaire bij de belastingdienst. Mensen schuldig verklaren om iets kleins (of zelfs om niets) en vervolgens keihard terug gaan vorderen. Financiële rampen veroorzaken bij mensen die niet of nauwelijks reserves hebben en vervolgens geen enkele flexibiliteit hebben om naar oplossingen te zoeken.
Zoals deze twitteraar schreef:
Gelukkig alweer jaren uit de schulden, maar ruim de helft van mijn schulden destijds was incasso kosten en extra boetes voor het niet op tijd kunnen betalen.
Ziekenfonds en belastingdienst zijn onvergeeflijk en er zijn nauwelijks afspraken te maken.
Dit is een patroon dat gewoon lijkt te worden in onze samenleving. De burger als melkkoe en de bureaucratie als genadeloze meester. Degenen die aan het hoofd van deze bureaucratie staan, geven niet om mensenlevens. De gewone burgers zijn voor hen geen mensen, maar gebruiksvoorwerpen. Dingen waar je winst of verlies op kan maken, en natuurlijk het liefste winst.
Komt dit door de privatisering in de zorg?
Hoe dan ook; de zorgverzekeraars zouden moeten beseffen dat hun eerste doel niet kan zijn om winst te maken.
Mensen zijn geen dingen.
Vond je dit artikel goed? Steun Repelsteeltje via repelsteeltje.backme.org
Voor meer artikelen van Repelsteeltje, zie deze link.
Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen? Volg me op Twitter.