Maandag 28 oktober moest ik vanaf mijn werk in Den Haag in de spits een Tesla Model 3 terugbrengen naar Tesla Center Amsterdam en op mijn motor – een Yamaha Tracer 700 – terug naar Leiden rijden waar ik woon. Het is dat ik al om 15.30u uit Den Haag was vertrokken want daardoor liep ik pas vast bij de afslag Sloten.
Terug was het een regelrecht drama en stond het verkeer van Amsterdam tot aan Leiden over vrijwel de gehele route muurvast. En let wel dit was een normale spits zonder ongelukken. Ik ben dan ook blij dat ik een motorrijbewijs heb want in de file staan vind ik zo’n beetje de domste en meest zinloze bezigheid in een mensenleven. Moet je voorstellen dat je op je 67-ste overlijdt en dan bijna 4 jaar van je leven in de file hebt gestaan (werk + vakanties). Daarom rij ik dus motor en verder heb ik voor mijn werk een Renault Twizy en een Honda MSX 125 aangeschaft zodat ik altijd goedkoop en volledig filevrij het hele jaar door op en neer naar werk kan rijden. Mijn Renault Twizy past namelijk tussen alle paaltjes door die bij sluipwegen/bruggen/etc. staan en ook kan ik door fietstunneltjes, over fietsbruggen en busbruggen heen rijden en als het moet pak ik een stukje fietspad om ergens verderop weer verder te rijden. Ik kom dus altijd hoe dan ook thuis al staat het overal muurvast!
Sneeuw
Mijn allermooiste dag ooit in de Renault Twizy was die verschrikkelijke sneeuwdag van 11 december 2017. Ik mocht toen aan het einde van de ochtend van mijn werkgever – ik werk op een internationale school – naar huis. Bij het stoplicht voor Kijkduin rechtsaf richting het Museon stond ik met mijn Renault Twizy naast een Tesla Model S. Die Tesla Model S weegt bijna 4,5 maal zoveel als mijn Renault Twizy en heeft veel te brede banden en veel teveel vermogen voor in de sneeuw. Mijn Renault Twizy was toen nog niet ge-elektro-tuned en had vermogen van 17 Pk en een koppel van 57 Nm. De smalle bandjes van de Renault Twizy snijden letterlijk door de sneeuw en kon ik dan ook bij alle stoplichten op de besneeuwde linkerbaan gaan staan en was bij groen steeds als eerste weg. De bestuurder van die Tesla Model S had er duidelijk zwaar de pest in dat het hem niet lukte om mij in te halen. Het lukte hem gewoon echt niet, ha, ha. Pas op de N44 bij Wassenaar lukte het hem eindelijk om mij in te halen en bleef hij even naast mij rijden om te kijken wat voor autootje dat nou toch was. Als ze mij een Ferrari en mijn ge-elektro-tunede Renault Twizy voor mijn neus zetten en zouden zeggen kies maar uit welke je wilt hebben dan kies ik absoluut niet voor die Ferrari al kreeg ik geld toe. Ik heb overigens ooit het sleuteltje van een Ferrari geweigerd. Een verkoper van Kroymans zwaaide met het sleuteltje van een Ferrari heen en weer voor mijn ogen en zei tegen mij: “Daar staat ie op de parkeerplaats ga maar even een rondje rijden.” Ik denk dat ik de enige mens ter wereld ben die het sleuteltje van een Ferrari geweigerd heeft.
Schijtprijzen
Reken even mee wat betreft de kosten. Voor mijn Yamaha Tracer 700 en Honda MSX 125 betaal ik ieder 31,- euro per kwartaal = x2(voertuigen) x4(kwartalen) = 248,- euro per jaar. Dat is een bedrag wat de meeste automobilisten voor 1 auto betalen per kwartaal. Voor mijn Renault Twizy betaal ik geen eurocent wegenbelasting. Verder zijn de brandstofkosten en kosten per kWh elektriciteit laag (Yamaha Tracer 700) tot zeer laag (Honda MSX 125 en Renault Twizy). Mijn Yamaha Tracer 700 rijdt bij constant 80 km/u 1:30, constant 100 km/u 1:28 en bij constant 120 km/u nog steeds een heel erg nette 1:24. Voor een motor met een cilinderinhoud van 700cc uitermate zuinig dus. Mijn Honda MSX 125 rijdt 1:55 waardoor ik minder dan 1 liter E5 verbruik op en neer naar school want die afstand is 46,2 km op zijn langst. De Li-ion accu van mijn Renault Twizy heeft een capaciteit van 6 kWh wat in de zomer genoeg is voor een actieradius van 70-80 km en in de winter rond de 50-60 km afhankelijk van hoe hard het vriest. In de lente en herfst zit ik daar ergens tussenin. Dat houdt dus in dat ik driekwart van het jaar op 1 acculading op en neer kan rijden naar school. Er is trouwens speciaal voor mij een stopcontact aan de buitenmuur gemaakt want de Renault Twizy kun je opladen op via een gewoon stopcontact.
Kosten brandstof
Het opladen gaat lekker snel, 15 procent laden duurt 25 minuten. Dat kost gemiddeld zo’n 4 kWh vice versa en een kWh kost zo’n 0,22 euro dus dat is 4 x 0,22 = 0,88 euro voor 46,2 km. Dat is nog weer een stuk goedkoper dus dan de ook al goedkope 1,31 euro vice versa naar school met mijn Honda MSX 125 bij een literprijs E10 van 1,56 euro. Voor mijn Renault Twizy moet ik echter wel een bedrag van 55,95 euro per maand aan accuhuur + verzekering betalen. Daarentegen heb ik mijn Renault Twizy voor erg weinig gekocht en na bijna 5 jaar ging de Li-ion Accu stuk wat inhield dat ik ruim 3.100,- euro aan accuhuur heb betaald. Het afslepen en een nieuwe Li-ion accu + het monteren kostte mij niets vanwege die accuhuur + verzekering.
Accuhuur
De kosten van de accuhuur in die bijna 5 jaar zijn veel lager dan wat die Li-ion accu (= 4.500,- euro) kost + het monteren (zijn ze wel even mee bezig) + het afslepen (ook verzekerd). Kortom die accuhuur is achteraf bezien een verschrikkelijk goede deal geweest. Mijn Renault Twizy is overigens ge-elektro-tuned bij Rica Engineering in Wateringen. Een stagiair van Rica Engineering heeft in 2017 een speciaal tuning-apparaat gekocht en gevraagd of hij mijn Renault Twizy als proefkonijn mocht gebruiken. Die tuning koste mij dus niets en sinds die tuning rijdt mijn Renault Twizy werkelijk fantastisch. Ik heb een paar Pk meer maar veel belangrijker nog is de ruim 25 procent meer koppel want als ik nu het gaspedaal intrap vliegt-ie er meteen vandoor. Oh en de topsnelheid is nu 100 km/u en 105 km/u in het dalende gedeelte van de Hubertustunnel. Het mooie aan mijn drie voertuigen is dat ik met alledrie altijd ongelofelijk veel lol heb tijdens het rijden. Met de Renault Twizy en mijn Honda MSX 125 rij ik altijd naar mijn werk en maak ik in de weekenden ritjes in en om Leiden en mijn Yamaha Tracer 700 gebruik ik voor de langere ritten en motorvakanties (ik heb 12 weken vakantie per jaar) zoals laatst op en neer naar Kazachstan. Ik heb tijdens die motorvakantie in 30 dagen tijd 18.634 km gereden waarvan 24 rijdagen en 6 rustdagen.