Samenvatting
Deze titel heb ik gekozen omdat deze Kia XCeed 1.6 GDI PHEV DCT6 ExecutiveLine zo vaak op de benzinemotor reed met een volle tot halfvolle Li-ion accu dat ik zoiets had van “Wat is hier in hemelsnaam nou nog Plug-in aan?” Met constant stekkeren een verbruik 1:59 halen is ronduit beschamend want met de Peugeot 3008 GT HYbrid4 e-EAT8 en de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 Innovation Plug-in Hybrids haalde ik met groot gemak een verbruik van respectievelijk 1:200 en 1:300. En dat soort waarden wil je ook halen want je koopt toch niet voor niets een Pug-in Hybrid. Ja toch niet dan? Het was me al opgevallen tijdens het testen van de Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV DCT6 DynamicPlusLine dat de benzinemotor vaak aansprong in tegenstelling tot bij andere Plug-in Hybrids. Ik had toen al het vermoeden uitgesproken dat het iets te maken moet hebben met de buitentemperatuur want het was zomer maar het gebeurde met name in de vroege ochtend als het nog koud was. Tijdens deze test was het echter herfst en ook nog eens kouder overdag en inderdaad sloeg de benzinemotor nu nog vaker aan. Zo vaak dat ik op mijn werk arriveerde met een nog 75 procent volle Li-ion accu terwijl die volgens het boekje op 50-55 procent had moeten staan. Daar klopt duidelijk iets niet maar deze bevindingen komen wel overeen met die van de Ceed PHEV en dus is mijn vermoeden alleen nog maar sterker geworden dat er écht iets niet klopt met deze Plug-in Hybrid. Een ontwerpfout? Een verkeerd ingestelde sensor? Het gekke is ook nog eens dat ik de enige autojournalist ben die hierover schrijft en ik heb bv. toch echt exact dezelfde auto – want hetzelfde kenteken – getest als het Algemeen Dagblad. Waarom reppen die andere autojournalisten daar dan met geen woord over? Ik krijg wel vaker te horen dat ik streng ben met testen maar ja de lezer heeft recht op de waarheid want die wil verdorie toch geen kat in de zak kopen is het wel? Je leest bijvoorbeeld ook niets over de stick-slip van de schokbrekers en ik weet wel waarom want 99,9 procent van de Nederlandse autojournalisten weet niet eens wat dit fenomeen inhoudt. De rest van de auto heeft Kia prima voor elkaar, de wegligging is uitstekend, het interieur is prima verzorgd, de zitruimte achter viel mij nog meer voor een PHEV net als de bagageruimte van de kofferbak. Om die reden vind ik het dan ook echt verschrikkelijk jammer dat deze Plug-in Hybrid zo tegenvalt door het veel te hoge benzineverbruik. En dan deed ik het nog heel erg goed want ik haalde een verbruik van 1:59 en het Algemeen Dagblad maar 1:27.
Plus: Grondspeling – Interieur – Stuurgedrag – Wegligging – Zit
Min: Autonome noodremassistentie grijpt te vroeg in – Benzinemotor slaat te vaak aan – Stick-slip
Testverslag
Nog niet eens zo lang geleden waren Plug-in Hybrids volledig uit de gratie en nu zijn ze zomaar ineens weer helemaal in. Het lijkt Mark Rutte wel met zijn jojobeleid, oh wacht het is ZIJN jojobeleid, ineens dit, dan ineens weer dat, ineens weer zus en dan weer zo, leugentje hier, leugentje daar, vele leugens achter elkaar….. Soms is er geen touw meer vast te knopen aan het beleid van dit pRuttel-kabinet en dat zie je ook terug in de Label-isering van alle auto’s die er in Nederland te koop zijn. De verkoopprijzen slaan soms helemaal nergens op als je die vergelijkt met Duitsland en België. Sommige auto’s zijn tweemaal(!) zo duur in Nederland die net als Duitsland en België deel uit maakt van de EU. Het is net zo idioot als het totaal belachelijke corona-beleid van het OMT en kabinet Rutte III. Wie snapt er nog dat een leraar met dertig kinderen in een slecht geventileerd klaslokaal mag zitten maar niet met drie vrienden buiten mag lopen. Sportscholen mogen open blijven maar de horeca moet dicht. Huh? Wat dat betreft ben ik dolblij dat ik privé een kleine elektrische auto (= Renault Twizy) heb, twee motoren (Honda MSX 125 + Yamaha Tracer 700) en twee fietsen (vouwfiets + speed pedelec) die mij alles bij elkaar slechts 62,- euro wegenbelasting (Renault Twizy 0,- euro en Honda MSX 125 + Yamaha Tracer 700 ieder 31,- euro) kosten per kwartaal. Verder mag ik mijn Renault Twizy gratis opladen op mijn werk en met en volle Li-ion accu van 6 KWh kan ik makkelijk op en neer rijden dus mijn woon-werkritten zijn volledig gratis terwijl ik 90,- euro reiskostenvergoeding krijg van mijn werkgever. Mijn kleine 125cc-motor verbruikt 1:55 en mijn grote 700cc-motor verbruikt afhankelijk van mijn rijstijl en snelheid tussen de 1:25-1:32 dus mijn beide motoren kosten weinig geld aan brandstof. Als er één persoon de overheid ‘van’ Mark legaal niet spekt dan ben ik het wel en dat met nota bene vijf vervoermiddelen! Wil je Mark ook niet spekken dan ben je met een PHEV aan het juiste adres want zo’n auto mag dan wel iets duurder zijn je betaalt halftarief aan wegenbelasting – in dit geval 89,- euro per kwartaal – en als je veel stekkert bespaar je heel veel op je brandstofkosten en verdien je dat meerbedrag van een PHEV snel weer terug met de juiste oplaadpas. En als je kan bedingen dat er op je werk ook een oplaadpaal komt te staan op kosten (oplaadpaal + laden) van de werkgever ben je helemaal spekkoper.
Donderdag 5 november ben ik vroeg naar Breukelen gereden om de Kia XCeed 1.6 GDI PHEV DCT6 ExecutiveLine op te halen want ik moest op mijn vrije dag nog naar werk voor een vergadering. Omdat de Li-ion accu na ongeveer 50 kilometer leeg is moest ik dus op tijd thuis zijn om ‘m weer genoeg op te kunnen laden voor de afstand van mijn huis naar werk. Dat is gelukkig maar 23 kilometer dus dat scheelt weer maar ja het is geen snellader dus minimaal een uur heb ik wel nodig. Onderweg naar Breukelen was ik dolblij dat ik op mijn kleine motor was gegaan want bij Kamerik bleek de provinciale weg afgesloten zonder waarschuwing in Woerden. Met de auto moet je dan weer helemaal terug naar Woerden en dus gigantisch omrijden maar met mijn kleine motor kon ik verder over het fietspad. Gelukkig was de stagiair van de PR-afdeling ook lekker vroeg en reed ik amper een kwartier later het terrein af. De motor sloeg aan ondanks dat de Li-ion accu helemaal vol was maar dat wist ik al van de Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV die ik in juli heb getest. Daar sloeg de verbrandingsmotor als het in de ochtend koud was ook aan gedurende een paar kilometer. Bij andere PHEV’s ben ik dat niet tegen gekomen maar ik vermoed dat het iets te maken heeft met het opwarmen van het accupakket want wat moet het anders zijn? Normaal gesproken rij ik voorbij de McDonald’s altijd richting de rotonde en dan onder de A2 door maar dit keer sloeg ik linksaf en reed bij het Chinese Van der Valk restaurant onder de A2 door. Dan kon ik langzamer binnendoor rijden en dus op een volle Li-ion accu mijn huis halen want dat is iets meer dan 50 kilometer. Met de Kia Ceed SW 1.6 GDI PHEV DCT6 heb ik het ook precies gehaald dus dat gaat me nu gewoon weer lukken ondanks de veel lagere buitentemperatuur! Wat mij dit keer opviel is dat in tegenstelling tot de Kia Ceed SW PHEV de benzinemotor dit keer vele malen aansloeg onderweg. Zou dat misschien, zoals ik al eerder opperde in de test van de Kia Ceed SW PHEV, met de lage buitentemperatuur te maken hebben?
Toch maar de N11
Na zoveel mogelijk binnendoor rijden was ik bij Zwammerdam aanbeland waar ik aan de mooie kant van de Oude Rijn naar Alphen a/d Rijn ben gereden. Nog langer binnendoor rijden zou betekenen dat ik niet genoed tijd zou hebben om ‘m weer genoeg op te laden en dus ben ik de N11 opgedraaid bij Alphen a/d Rijn. De opritbocht is zo’n heerlijke vlijmscherpe bocht en dus heb ik de snelheid voor de bocht rustig opgevoerd naar de hoogst mogelijke (gokje) bochtensnelheid en dat pakte precies goed uit. Dat is vooral mijn ervaring als motorrijder om dat precies goed in te kunnen schatten. De auto achter mij reed in de bocht ineens hard achteruit dus met die bochtensnelheid zit het wel goed. De Kia XCeed PHEV voelde mooi stabiel en trefzeker aan in deze scherpe bocht maar dat verbaasde mij gezien de uitstekende Continental SportContact5 banden. De vering/demping voelt goed aan maar de precieze beoordeling daarvan volgt op de snelheidsbrekers en verkeersdrempels op weg naar mijn werk de volgende dag TGIF dus. Dat zijn mijn graadmeters want zonder die verkeersobjecten is een goede beoordeling vrijwel onmogelijk. Ik haalde mijn huis net aan want op twee kilometer van huis schakelde de rijmodus Hybrid automatisch in. De Li-ion accu is dan nog niet helemaal leeg maar zit nog voor rond de 8 procent vol. Toen ik vrijdagochtend vroeg vertrok sloeg de benzinemotor direct aan precies zoals ik verwacht had. Pas na 6 kilometer rijden reed ik eindelijk volledig elektrisch maar na een kilometer of 5 rijden sloeg de benzinemotor weer aan. Ik was benieuwd hoeveel procent ik nog over zou hebben als ik op mijn werk arriveer, want meer kilometers op de benzinemotor + elektriciteit betekent een lager verbruik van elektriciteit. Bij het Wassenaarse Bos aangekomen was het moment daar om de vering/deming te beoordelen. Op weg naar de Schouwweg had ik al één verkeersdrempel met een behoorlijke snelheid genomen en dat voelde goed aan maar op de twee lage snelheidsbrekers had ik zoiets van verdorie dat moet stick-slip zijn.
Om die reden reed ik slechts met 30 km/u over de eerste hoge snelheidsbreker heen en dat voelde aan alsof op de plek van de schokbrekers stalen stangen zaten. Overduidelijk stick-slip net als bij de gewone Kia XCeed 1.4 T-GDi en een fenomeen dat ik bij auto’s van Kia vrijwel nooit tegenkom. Voordeel van het fenomeen stick-slip is dat het slijt want als de bussen eenmaal ingesleten zijn verdwijnt het vanzelf. De daarop volgende snelheidsbrekers reed ik met een veel hogere snelheid overheen en dan merk je dat de vering/demping uitstekend is.
Vertrek: 100 procent – Tripmeter 0 km – Theoretische actieradius: 50 km
Aankomst op werk: 75 procent over – Tripmeter: 23,6 km – Theoretische actieradius: 35 km
Aankomst thuis: 33 procent over – Tripmeter 24 km – Theoretische actieradius: 8 km
Zelfs met 80 km/u werd de allerhoogste snelheidsbreker prima uitgedempt en die is echt behoorlijk heftig want ik landde na de snelheidsbreker heen en weer stuiterend op het asfalt. Bij de Lange Kerkdam aangekomen stond er een mega-file en ben ik over de rijbaan van het tegemoetkomende verkeer (ik ken de stoplichtenloop uit mijn hoofd) maar snel linksaf een zijstraat ingeslagen. En dat was jippiejahé want in die zijstraat en de volgende zijstraat rechtsaf liggen een paar hele hoge verkeersdrempels. De eerste verkeersdrempel reed ik met een niet al te hoge snelheid overheen maar bij de tweede nog hogere dacht ik wat kan mij het schelen gàs en ik vloog er overheen en na het neerkomen hoorde ik niets het asfalt raken. Daarna sloeg ik rechtsaf en volgde de derde nog hogere en vooral erg steile verkeersdrempel. Ook hier dacht ik kan mij het schelen gàs en tot mijn grote verbazing hoorde ik niets het asfalt raken. Met die grondspeling zit het dus helemaal goed.
Fietshelm en Samsonite kofferset
Toen ik zaterdagochtend naar de Kia XCeed PHEV liep zag ik dat de voorruit helemaal nat was van de dauw behalve dat hele kleine rondje (maar dan ook echt exact!) van de camera voor o.a. de verkeersbordenherkenning. Heeft dat te maken met een speciale coating of zoiets? De Kia XCeed PHEV stond namelijk niet meer aan de oplaadpaal en het lijkt mij sterk dat het rondje voor de camera permanent wordt verwarmd. Ik ben eerst lekker vroeg boodschappen gaan doen met mijn moeder. Dan kon ik namelijk terwijl zij boodchappen aan het doen was sfeerfoto’s maken in het centrum van Valkenburg ZH en daarna nog in de nieuwe wijk ‘t Duyfrak. Na het boodschappen doen ben ik een fietshelm gaan kopen want op een speed pedelec (die van mij kan 40-50 km/u) ben je knettergek als je geen fietshelm draagt. Daarvoor ben ik naar Leiderdorp gereden want de fietsenzaak in Valkenburg ZH had niet mijn maat helm. Op weg naar Leiderdorp maakte ik nog iets geks mee toen ik op de Willem de Zwijgerlaan uit de tunnel omhoog reed versnelde de Kia XCeed PHEV eerst om daarna met luide geluidssignalen keihard af te remmen. Wat gebeurde er precies? In de tunnel hield de Kia XCeed PHEV door middel van de Adaptive Cruise Control netjes afstand tot mijn voorligger. Blijkbaar was de auto voor mij net even uit beeld toen deze omhoog reed (omhoog is een zwaar woord want het hoogteverschil stelt werkelijk niets voor) en voor het rode stoplicht moest stoppen. Terwijl mijn voorligger afremde versnelde de Adaptive Cruise Control de Kia XCeed PHEV juist dus ja daar sta je dan met al die fraaie elektronische veiligheidssystemen waar de politici in Brussel op geilen. De Kia XCeed PHEV remde daarna alsnog via de Autonome noodremassistentie automatisch af maar ja dat hoort natuurlijk niet. Bij het volgende stoplicht remde ik maar zelf af dat leek me wel zo veilig maar als je ook maar iets te laat afremt beginnen er alllemaal alarmbellen af te gaan op het dashboard. Mama mia ik zit toch niet in een rijdende flipperkast of zo? Wat is dit joh? Hou op schei uit zeg!
Bij de fietsenzaak aangekomen parkeerde ik op het grote lege parkeerterrein overdwars want dat leek mij het handigst. Er lag namelijk een aluminium rijplaat op de stoeprand voor de ingang van de fietswinkel dus als ik normaal zou parkeren dan zou ik die bijna blokkeren. Afijn ik loop die fietsenzaak binnen begint die eigenaar me toch een partij te zeiken over hoe ik mijn auto geparkeerd heb. Ik ben die fietsenzaak uitgelopen in de auto gestapt en naar Huisman (bromfietsen/fietsen) gereden op de Willem de Zwijgerlaan nog geen 2 km verderop. Daar heb ik een wat duurder type fietshelm gekocht – moet voor een speed pedelec – en ben weer richting huis gereden. Onderweg zag ik dat de tripmeter bijna op 200 km stond dus ik ben even een klein stukje gereden zodat ik precies op 200 uit zou komen als ik ging tanken bij het Total pompstation vlakbij mijn huis. Ik kwam uit op precies 1:59 wat zeker niet verkeerd is maar als je het afzet tegen de DS 7 Crossback E-Tense 300 4×4 met 1:320, de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 Innovation met 1:300 en de Peugeot 3008 GT HYbrid4 e-EAT8 met 1:200 dan is dit uitermate slecht voor een PHEV. Na het aftanken ben ik meteen door gereden naar mijn garage om te kijken hoeveel Samsonite koffers er in de achterbak passen. Dat viel mij meer mee dan tegen dus zo klein is die kofferbak nou ook weer niet.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter + 3×13-liter
Stuiteren
Zondagochtend ben ik eerst naar Katwijk aan Zee gereden en daarna ben ik heerlijk motor gaan rijden want het was heerlijk weer. Na het motorritje heb ik mijn motor weer in de garage gezet en ben met de Kia XCeed PHEV via Zoeterwoude-Dorp naar Stompwijk gereden en daarna naar Leidschendam waar ik even heerlijk over de verzakkingen ben gestuiterd. Waarschijnlijk omdat ik net motor had gereden had ik er even goed zin in en gaf daardoor meer gas dan ik normaal gesproken op de verzakkingen doe. Naar de A4 toe was het echt naadje want toen ik over de verzakkingen heen stuiterde moest ik direct nog scheef hangend vol in et ABS remmend precies op tijd stil zien te staan voor het stoplicht. Natuurlijk lukte dat zoals altijd maar het was wel erg gaaf om te doen met deze auto, de grondspeling, de uitstekende vering/demping, de mooie balans alles samen zorgt dat ervoor dat je best ver kunt gaan met deze auto. De andere kant op moest ik eerst naar het industrieterrein rijden om weer om te draaien richting Leidschendam. Je kunt wel direct omdraaien bij de stoplichten maar dan rijden de auto’s die van de andere kant af komen in de weg dus dat is niet zo handig. Na het omdraaien stond ik dan wel niet vooraan bij het stoplicht maar er reed een bejaarde voor mij dus ik kon meteen naar binnen snijden. Daarna gaf ik plankgas in de rijmodus Sport en ik vloog zo hard over de verzakking heen dat ik eerst met de voorwielen loskwam van het wegdek en daarna met de achterwielen. Na de landing stuiterde de Kia XCeed PHEV van links naar rechts maar het liep ook nu weer allemaal goed af dankzij de uitstekende vering/demping.
Stick-slip zegt namelijk helemaal niets over de kwaliteit van de vering/demping dat is slechts een natuurkundig fenomeen. De naam ‘stick-slip’ is afgeleid van het afwisselend plakken (stick) en glijden (slip). De natuurkundige oorzaak is gelegen in het verschil tussen de statische en de dynamische wrijvingscoëfficiënt. Afijn zoek dat zelf maar eens op maar het blijft een grappig fenomeen. Op mijn motorfiets heb ik daarom in mijn voorvork dure wrijvingsloze keerringen laten monteren zodat ik geen last meer heb van stick-slip. Dat goede vering/demping duidelijk de wegligging verbeterd bleek wel toen ik onderweg mijn steppies aan het asfalt reed ondanks de lage buitentemperatuur. Op weg naar huis ben ik via De Koninklijke Horsten gereden zodat ik op de A44 nog even de elektrische maximum snelheid uit kon testen. Overal las ik dat die 120 km/u is maar toen ik op de A44 reed zag ik bij 120 km/u niets gebeuren, pas bij 130 km/u sloeg de benzinemotor aan zo zie je maar weer overschrijven uit een persbericht van de importeur is gewoon dom. Als dingen overschrijft in testverslagen zonder ze zelf in de praktijk te testen wordt het uiteindelijk altijd ontdekt. Tja wat valt er verder nog te testen dacht ik bij mezelf. Weinig de auto was mij al snel duidelijk wat betreft het Plug-in gedeelte. Door de te vaak opstartende benzinemotor reed ik veel minder vaak volledig elektrisch dan ik verwacht had en volgens mij zou moeten voor een PHEV. Het benzineverbruik van deze Kia XCeed 1.6 GDI PHEV DCT6 lag dan ook vele malen hoger dan andere PHEV die ik getest heb dit jaar. Jammer want in de basis is deze Kia XCeed 1.6 GDI PHEV DCT6 ExecutiveLine een uitstekende auto die mij prima is bevallen.
Maandag
Vertrek thuis: 100 procent – Tripmeter A: 0 km – Theoretische actieradius: 50 km
Aankomst op werk: 69 procent over – Tripmeter A: 23,6 km – Theoretische actieradius: 32 km
Aankomst thuis: 22 procent over – Tripmeter A: 23,9 km – Theoretische actieradius: 2 km
Dinsdag
Vertrek thuis: 100 procent – Tripmeter A: 0 km – Theoretische actieradius: 50 km
Aankomst op werk: 69 procent over – Tripmeter A: 23,8 km – Theoretische actieradius: 32 km
Aankomst thuis: 22 procent over – Tripmeter A: 26,4 km – Theoretische actieradius: 2 km
Tripmeter B: 200 km/4,31 ltr E10 = 1:46,4
Woensdag
Vertrek: 100 procent – Tripmeter A: 0 km – Theoretische actieradius: 50 km
Aankomst op werk: 68 procent over – Tripmeter A: 23,5 km – Theoretische actieradius: 30 km
Aankomst thuis: 22 procent over – Tripmeter A: 24,4 km – Theoretische actieradius: 2 km
Donderdag
Vertrek thuis: Zelfde als aankomst thuis op woensdag
Aankomst Kia: 8 procent over (= Hybrid modus) – Tripmeter B: 99,5 km – Theoretische actieradius: 0 km
Totaal 99,5 km/3,27 ltr E10 = 1:30,4