Eindelijk komt Honda dan ook met een elektrische auto met de heel toepasselijke naam Honda e, en helaas heeft Soichiro Honda dat niet meer mee mogen maken. De grondlegger van Honda was iemand die net als ik met het gereedschap in zijn handen is geboren maar vooral ook een grote belhamel en ook op dat vlak zijn we geestverwanten. Soichiro Honda was zeg maar een soort van Pietje Bel die vaak onbedoeld de lachers op zijn hand kreeg vanwege zijn streken. Mijn tweede motor was een Honda XL500R en met die motor heb ik hilarische dingen meegemaakt waarover misschien later nog eens een keer een kleurrijk verhaal. Soichiro Honda heeft nogal wat mooie uitspraken op zijn naam staan en de meest treffende voor mij persoonlijk is de uitspraak: “Think for yourself and don’t follow in other people’s footsteps” en nog een hele mooie “If you hire only people you understand, the company will never get people better than you are. Always remember that you often find outstanding people among those you don’t particularly like”. Maandagavond 16 december was de Nederlandse introductie van de Honda e in Baarn in het zogeheten Jardin D’hiverre. Ik mocht gelukkig eerder weg van school zodat ik redelijk op tijd in Baarn arriveerde met de nieuwe Renault Twingo testauto. Ik was uitgenodigd via Dave van Rookhuizen van Honda Van Nieuwkerk waar ik na het terugbrengen van de Peugeot 208 nog even ben langs gereden. Honda Van Nieuwkerk Amsterdam zit namelijk om de hoek bij de Peugeot-importeur. Omdat Honda geen Nederlandse importeur meer heeft regel ik de testauto’s bij Honda Benelux in België en ik haal ze op bij Van Nieuwkerk in Amsterdam. In Baarn kon ik even uitgebreid in de Honda e plaatsnemen en ik moet zeggen dat het een mooie, grappige en leuke auto is. De Honda e is er in twee uitvoeringen, de Base en Advance en van de Advance is een versie met 16-inch en 17-inch wielen. De Base heeft een vermogen van 136 Pk en de Advance 154 Pk en beide uitvoeringen hebben een koppel van 315 Nm. Ronduit verrassend vind ik dat de Honda e achterwielaangedrijving heeft. De Honda e is er in de kleuren geel, wit, grijs, blauw en zwart. Helaas dus niet in het fraaie Honda-rood. De zit is lekker ruim en de midden-console is van hout en loopt niet door tot onder het dashboard, er zit dus zeg maar een gat op die plek. Achterin zit je verrassend genoeg ruimer dan je zou verwachten en als je gaat zitten heb je het gevoel dat je thuis op je bank plaatsneemt. Het dashboard is ronduit cool want over de gehele breedte zitten meerdere displays naast of moet ik zeggen aan elkaar? Spiegels zijn er niet want zowel de buitenspiegels als de achteruitkijkspiegel zijn projecties van camerabeelden. De actieradius ligt rond de 220 km en de Li-ion accu is 35,5 kWh en is aan een gewoon stopcontact, een oplaadpaal en aan een snellader op te laden. Ik heb nergens kunnen vinden of de Honda e een geconditioneerd accupakket heeft. De prijzen van de Honda e zijn voor de Base €34.500,- en voor de Advance 16/17-inch €37.500,-. Hopelijk kan ik ‘m ergens in de zomer volgend jaar testen. De foto is nogal paars maar dat komt omdat er een bepaald soort licht op de auto scheen. Een aanwezige autojournalist maakte de opmerking: “Zulk licht gebruiken juweliers ook.”
190
previous post
12-uurtje Henk Otten staat voor niks
next post