Open brief aan EU Commissievoorzitter Ursula von der Leyen, Vicevoorzitters Frans Timmermans en Valdis Dombrovskis, Voorzitter van de Europese Raad Charles Michel, en de EU Commissaris voor Economie Paolo Gentiloni.
Betreft: Voorstel tot toepassing van een Europees ‘Buitenlabel’ dat tot doel heeft de eigen economie en werkgelegenheid van de EU fors te stimuleren.
Geachte Mevrouw, Heren,
Als Europees geopolitiek denker (auteur van het boek De Redding van Europa) en bewonderaar van Amerikaans President Donald Trump wil ik, Olli Salvatore, u gratis en voor niets een simpele maar geniale uitvinding van mezelf aanbieden die tot doel heeft de Europese economie (en bijgevolg de plaatselijke jobcreatie) maximaal te stimuleren: het EU ‘Buitenlabel’.
Als leiders van Europa en hoeders van onze gezamenlijke welvaart zal u geen andere keuze hebben dan deze uitvinding van mij met open armen te verwelkomen en overal in Europa toe te passen.
Graag doe ik u mijn originele voorstel uit de doeken:
Europa (u dus) legt alle producenten die actief zijn op haar grondgebied ontelbare regels en regeltjes op die moeten waarborgen dat hun productie voldoet aan de hoogste normen en standaarden inzake het gebruik van ‘eerlijke’ grondstoffen en dat is voldaan aan alle sociale lasten en verplichtingen.
Bijvoorbeeld, om de klimaatdoelstellingen te halen worden ondernemers in toenemende mate gedwongen om zoveel mogelijk ‘groen’ te produceren.
Dat is prachtig natuurlijk, maar de keerzijde van zo’n streng beleid is dat steeds meer fabrikanten uitwijken naar lageloonlanden in de Derde Wereld om deze strenge regels te kunnen ontwijken en zo de kostprijs van hun producten te drukken.
Of ze houden het helemaal voor bekeken en laten het gat in de markt opvullen door concurrerende fabrikanten in bijvoorbeeld China die hun niet-gereglementeerde producten massaal dumpen op de Europese markt. Uiteraard gaat dit ten koste van de Europese economie en de eigen werkgelegenheid.
Met andere woorden: In tegenstelling tot wat de Amerikaanse President Trump doet om de Amerikaanse fabrikanten te beschermen tegen deze oneerlijke concurrentie, doen jullie, de EU leiders, niets om de eigen producenten te beschermen tegen deze wanpraktijken die de eigen economie enorme schade toebrengen.
Als een strenge leermeester ziet u er op toe dat onze Europese producenten alle peperdure regels hanteren, terwijl u toestaat dat langs de achterdeur miljoenen niet-Europese producten die deze regels niet kennen de Europese markt overspoelen.
Ter illustratie geef ik een voorbeeld: Een Europese consument wil een nieuwe regenjas kopen en wandelt een kledingzaak binnen. Aan het rek hangen verschillende jassen waarvan hij de oorsprong niet kent, immers: Binnenin zitten piepkleine labeltjes bevestigd waarop in minuscule letters staat genoteerd in welk land het kledingstuk werd gefabriceerd.
Echter, bij het maken van zijn keuze schenkt de shopper daar geen aandacht want is zich daar niet van bewust.
De consument laat zijn oog vallen op twee vrijwel identieke jassen die hem allebei evenveel bekoren. Het punt is nu dat de ene jas gemaakt is in een EU land en 50 euro kost, terwijl de andere jas gemaakt is in Bangladesh en slechts 30 euro kost, hoewel beide op het eerste zicht hetzelfde ogen.
Prijsbewust kiest de consument logischerwijze voor de laatste jas en gaat hij die afrekenen aan de kassa…
Waar hij niet bij stilstaat is dat deze jas wellicht werd gemaakt in een land dat alle milieuvoorschriften aan haar laars lapt, waar de fabriek giftig afval loost in de rivier en daarmee de planeet vervuilt, waar werknemers worden uitgebuit en ook kinderarbeid nog bestaat.
Tegelijk brengt de aanschaf van dit product de eigen economie schade toe want de duurdere Europese jas die in de rekken is blijven hangen werd immers niet verkocht en de gemankeerde winst kan dus niet terugvloeien naar het eigen volk.
Uiteraard zijn jullie als globalisten voorstander van vrije handel en doen jullie niets liever dan lucratieve handelsakkoorden sluiten met grote economische machten zoals China die de wereldmarkt willen veroveren.
Hier komen echter twee werelden met elkaar in botsing:
U kan niet blijven volhouden dat het nodig is dat Europese producenten zich moeten houden aan allerhande strenge normen terwijl u tegelijk de grenzen wijd open zet voor de dumping van massaproducten uit landen die zich hier niets van aantrekken.
Op korte termijn levert dit inderdaad financieel gewin op voor de Europese consument, op de lange termijn echter delft u daarmee het graf van de Europese economie.
Nu kan deze Europese consument nog goedkope Aziatische spullen kopen en het niet bestede geld sparen bijvoorbeeld of aanwenden voor iets anders, maar als er daardoor binnen een aantal jaren geen jobs meer zullen zijn in Europa dan kan hij alleen nog maar goedkope Aziatische spullen kopen, en blijft er voor de rest niets meer over…
Terwijl jullie kortzichtigheid het laat gebeuren dat we op die manier een nieuwe economische crisis tegemoet gaan heeft Trump dit probleem wel tijdig ingezien en allerlei maatregelen genomen die er op bedacht zijn de eigen Amerikaanse economie optimaal te beschermen.
Zo worden Amerikaanse producenten die hun productie willen verplaatsen naar lageloonlanden extra zwaar belast als ze willen invoeren, waardoor hun geplande verhuis geen extra winst oplevert zodat zij zich genoodzaakt voelen te blijven produceren in eigen land.
En worden landen zoals China die willen doorgaan met hun dumpingpraktijken door Trump extra zware invoertaksen opgelegd.
De Europese leiders doen vooralsnog niets om te voorkomen dat de Europese economie schade lijdt en de werkloosheid toeneemt.
Momenteel zien we dat overal in Europa tienduizenden noodlijdende boeren de straat op trekken om te protesteren tegen dit wanbeleid.
In Nederland, Frankrijk en Duitsland bezetten zij met tractoren autosnelwegen en omsingelen zij overheidsgebouwen en in plaats van dat de politici luisteren naar hun grieven worden zij afgeschilderd als asociale oproerkraaiers en ordeverstoorders.
Nee, niet zij zijn asociaal maar wel de dames en heren politici die hun penibele situatie niet goed kunnen inschatten!
De invoering van mijn uitvinding –het EU buitenlabel– op alle producten geproduceerd in Europa zal er voor zorgen dat consumenten in Europa én in de rest van de wereld sneller zullen overgaan tot de aanschaf van al deze producten die bij ons werden vervaardigd, ook al kosten zij meer.
Bedoeling is dat aan de buitenkant van ieder EU product een goed zichtbaar maar makkelijk te verwijderen label kleeft waarop staat:
MADE IN EUROPE
This product meets the highest standards to protect the environment and the rights of workers and was produced in a country that forbids slavery and child labor
Een pakje in Nederland gekweekte groente of fruit dat het label draagt zal op die manier sneller verkocht raken dan een gelijkaardig pakje groente of fruit dat met het vliegtuig uit Peru of Nieuw-Zeeland werd geïmporteerd.
Kortom, dit EU buitenlabel moet een soort van keurmerk worden dat de ethische consument er van overtuigt te kiezen voor het product dat het draagt als hij begaan is met de bescherming van het klimaat en de sociale rechten van arbeiders. Ook al moet hij daarvoor dieper in de geldbuidel tasten.
Momenteel zit deze ‘Made in…’ vermelding ofwel goed verborgen weggestopt aan de binnenkant van het product (bij kleding bijvoorbeeld) of staat zij (op verpakking van etenswaren) piepklein afgedrukt zodat zij aan de aandacht ontsnapt van de consument.
Indien daarentegen de EU alle producenten in de EU zou opleggen dat elk product dat bij ons werd gemaakt goed zichtbaar dergelijk label moet dragen aan de buitenkant in de vorm van een vignet van behoorlijke grootte dan zal dit de kritische consument zeker opvallen en zal hij de aandrang voelen om eerder te kiezen voor dit product van eigen bodem in plaats van voor een product uit een ver buitenland waarvan niet bekend is of het volgens dezelfde hoge normen en standaarden werd gemaakt.
Natuurlijk dient deze maatregel gepaard te gaan met een grootscheepse mediacampagne, betaald door de EU, middels tv- en radiospotjes en advertenties in kranten, die de burger informeert over het waarom van dit label.
Op die manier komt het massaal onder de aandacht en zal het een grote rol gaan spelen bij het aankoopgedrag der Europeanen.
Ten voordele van de eigen economie, de eigen werkgelegenheid en welvaart en het milieu uiteraard, het nieuwe stokpaardje van de Europese politieke elite.
Vooraanstaande economen hebben al voorspeld dat –door de aanhoudende handelsoorlog tussen de VS en China en de oorlogsdreiging in het Midden-Oosten– een nieuwe economische crisis in het verschiet ligt.
Als wij willen voorkomen dat wij als EU zwaar in de klappen gaan delen is het nodig dat wij alles uit de kast halen om daar voor te zorgen.
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat de toepassing van mijn uitvinding op Europese schaal hier een grote bijdrage aan kan leveren.
Ten einde behalve u ook anderen hiervan te overtuigen wordt deze open brief ook verspreid onder politieke partijen, vakbonden en de belangenorganisaties van alle economische sectoren.
Aangezien het Verenigd Koninkrijk er voor heeft gekozen om uit de Europese Unie te stappen zal het niet mee kunnen profiteren van de enorme voordelen die het label de EU economie zal opleveren.
Het voorziene succes van het EU buitenlabel (Engels: ‘EU Outside Label’) zal er tevens voor zorgen dat de EU meer serieus zal worden genomen als wereldmacht die eindelijk de concurrentie kan aangaan met de andere grote spelers op wereldvlak.
Met de meeste hoogachting,
Olli Salvatore