Of luister: (ook beschikbaar via Spotify, iTunes en Google Podcasts)
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/561826041″ params=”color=#ff5500&auto_play=false&hide_related=true&show_comments=false&show_user=true&show_reposts=false&show_teaser=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]
In avonturen is elke gebeurtenis zinvol. Elke keuze die gemaakt wordt heeft betekenis. Het geheel en de zin van het verhaal zijn dan ook besloten in elk deel van het verhaal. Het begin impliceert het eind, en het eind kan niet zonder het begin. In ‘Avonturen bestaan niet’ beschrijven Arjen Kleinherenbrink en Simon Gusman hoe we steeds meer ons eigen individuele levens op deze manier zijn gaan beschrijven. Avontuurlijk denken neemt een set aan problemen mee die onder andere duidelijk worden wanneer we denken dat we nu, op dit moment, een avontuur beleven waardoor het evident lijkt dat het eind al vaststaat. Een remedie tegen dit soort denken is begrip voor hoe entiteiten zich verhouden tot elkaar en de belangrijke rol die zij spelen in de geschiedenis. De object-georiënteerde filosofie onderzoekt entiteiten als de objecten die ze zijn in hun relaties met andere entiteiten. Dit is in contrast met het avontuurlijk denken omdat het de concreetheid van gebeurtenissen in iemands leven onderzoekt als die gebeurtenissen zelf, in plaats van als gebeurtenissen ten dienste van het avontuurlijke climax. Maar ook de wetenschap en politiek kunnen beter functioneren en beter begrepen worden wanneer men een fundamentele houding neem ten aanzien van het belang van entiteiten, in hun concreetheid, in de interne processen van deze velden zelf en de communicatie naar het algemene publiek.