Facebook heeft een patent voor een nieuwe techniek. Ze gaan via de webcam of smartphone-camera je humeur bepalen. Dit om beter instaat te zijn om je op maat gemaakte inhoud of advertenties te aan te bieden.
Het doel achter dit invasieve idee is om mensen in real-time via de camera te analyseren terwijl ze online surfen. En als je kunt bepalen of iemand blij, verveeld of verdrietig is kun je een advertentie voorschotelen die bij de emotie past.
Facebook legt uit in de patentaanvraag dat een gebruiker die wegkeek op bepaalde inhoud het algoritme voor het sociale netwerk zou weten dat er niet meer van dat soort inhoud aangeboden moet worden. In een ander voorbeeld beschrijft het hoe deze technologie je kan vertellen of de expressie van een gebruiker veranderd is, terwijl er naar berichten of foto’s van een bepaalde persoon wordt gekeken. Daardoor kunnen er in de toekomst meer of minder van zulk soort berichten worden weergegeven.
Het sociale netwerk heeft in de loop der jaren meerdere patenten ingediend op basis van emotionele technologie. Deze technieken waren vooral gebaseerd op ‘passive imaging data’ dus foto’s en video’s. Echter stelt deze nieuwe techniek Facebook in staat om via de webcam’s en smartphone-camera real-time en onbeperkt toegang te krijgen tot iemands leven.
CB Insights schrijft:
This patent proposes capturing images of the user through smartphone or laptop cameras, even when the user is not actively using the camera. By visually tracking a user’s facial expression, Facebook aims to monitor the user’s emotional reactions to different types of content. On the one hand, they want to identify which content is most engaging and respond to audience’s reactions, on the other emotion-detection is technically difficult, not to mention a PR and ethical minefield.
Andere patenten die Facebook heeft zijn bijvoorbeeld een sms systeem. Dit systeem kan de stemming van de gebruiker bepalen door te meten hoe hard en snel ze typen. Vervolgens kan het berichtformaat vergroot worden door het toevoegen van emoji s of het wijzigen van de lettergrootte om hun emoties te beïnvloeden.
Facebook zelf reageert redelijk laconiek:
We often seek patents for technology we never implement, and patents should not be taken as an indication of future plans.
Dus we hoeven ons zelf niet al te veel zorgen te maken, of toch niet. Hoe denkt Mark Zuckerberg over privacy? (tweet hieronder en dit artikel van The Guardian)
3 things about this photo of Zuck:
Camera covered with tape
Mic jack covered with tape
Email client is Thunderbird pic.twitter.com/vdQlF7RjQt— Chris Olson (@topherolson) June 21, 2016