Bron illustratie: upcoming.nl

Voordat u het hele stuk gaat lezen, moet u weten dat ik een gruwelijke hotel-fetisj heb. Ik zou het liefste in hotels willen wonen. Mijn favoriete hotel in Nederland is met afstand het Schimmelpenninck Huys te Groningen. Geweldig monumentaal pand middenin een van de leukste steden van Nederland. Het ontbijt is daar werkelijk goud. Hier worden geen broodjes afgebakken, hier staat elke dag een bakker zelf brood te maken. Ik ontbijt er altijd ongeveer 3 uur.

Bijna elk Van Der Valk hotel in Nederland staat bij mij op nummer twee en dat klinkt misschien raar. Van Der Valk is kers op de appelmoes en zondagmiddagbrunches alwaar hele families uit de regio, al dan niet inmiddels met rollator, zich tegoed doen aan een buffet voornamelijk bestaande uit roze garnalencocktails met zo’n lekkere klodder cocktailsaus er bovenop, tomatensoep met ballen en stokbrood met kruidenboter. Die buffetten zijn er overigens nog steeds en als u een beetje lol wilt hebben, raad ik u aan op zondag een bezoek te brengen aan de Van Der Valk bij de Bilt. Twee uur lang vermaak. Het is net alsof je in een aflevering van Michiel van Erps ‘Pretpark Nederland’ bent belandt.

Eerlijk gezegd zijn de tijden van die kers op de appelmoes wel voorbij. U kunt het nog krijgen, vraag er naar bij de bediening. Serieus. Het eten is er nog steeds niet top, maar slecht is het ook niet. Overigens heb ik het dan vooral over het diner. Ik ben wel eens in een filiaal geweest waar een dry aged kast stond. Daar hingen dan grote stukken vlees in, waar verder niemand wat mee deed. Het hing er vooral voor de show. Echter de lunch is tegenwoordig erg goed en het ontbijt is altijd al goed geweest. Maar voor culinaire verwennerij hoef je er niet naar toe en daarvoor ga je er ook niet naar toe.

Waarom hou ik als bourgondiër dan toch van Van Der Valk? Mensen die wel eens in een hotel hebben gewerkt, weten dat het een compleet andere tak van sport is binnen de Horecabranche. In een goed hotel draait alles, nog meer dan in restaurants, om de wens van de gast. Daar draait het natuurlijk altijd om. Echter iedereen die regelmatig een restaurant of kroeg bezoekt, weet dat het juist daaraan vaak schort.

Ik heb in de duurste hotels geslapen. Van The Grand in Stockholm, waar zelfs het handdoekenrekje een eigen temperatuurregelaar had, tot het Amstel Hotel, ik ben er geweest. Hoewel de service er overal wel is, gaat het bij onze vrienden met de toekan altijd met het grootste gemak. Als ik weer eens in zo’n duur hotel met een stuk in mijn kraag ‘s nachts om een paar blikjes bier vroeg, dan kreeg ik ze wel, maar van harte ging het niet. Zuchtend en steunend werd er dan geantwoord: ‘Euh ja, nou ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen’. Voor een blikje Heineken werd dan rustig €7,50 gerekend. Ik kan u een ding vertellen. Hoe laat het ook is, als je aan de portier van Van Der Valk vraagt om bier dan krijg je bier. Met een glimlach en gewoon 3 euro voor een blikje.

Het mooiste voorbeeld wat ik kan geven betreffende de service van deze keten is wat me laatst overkwam. Zoals altijd was ik op pad en had een uurtje over voordat ik bij een mogelijke klant moest zijn., Er moest geluncht worden en ik reed op de A4. Iedereen die daar wel eens rijdt, kent de rits restaurants over de snelweg. Eigenlijk kan ik elk restaurant dat daar zit van harte afraden en La Place in het bijzonder. Echter even doorlopen en je komt aan de andere kant van de snelweg een Van Der Valk tegen. Ik wilde daar om 11:30u lunchen. Loop die tent binnen en zie een bord staan met: ‘Lunch, Diner en Borrel vanaf 10:00u’ en een pijl richting het restaurant. Ik zetel neder en tot mijn spijt moet de ober mij meedelen dat de lunch pas om 12:00u begint. ‘Dat is niet wat op dat bord staat’, probeer ik nog in te brengen, maar tevergeefs. Dus ik wil onverrichter zake weer richting auto lopen. Dan zie ik een Van Der Valkje achter de receptie staan. Elke Van Der Valk heeft een eigen nazaat in de zaak staan en die pik je er echt zo uit. Ik wijs hem subtiel en fijntjes op dat bord en de teleurstelling die mij ten deel valt. ‘Je hebt gelijk’, zegt hij, ‘Maar wat wil je hebben? Ga zitten en ik regel het’. Dan denk je maar een ding:’ Deze man heeft het begrepen en dat gevoel blijft hangen en is dus de beste reclame voor je zaak.

Dat dus beste mensen is waarom ik van Van Der Valk hou. Vanwege de altijd perfecte en schone kamers met heerlijke bedden, de betaalbare maar bijzonder geile suites, de heerlijk prijs/kwaliteitsverhouding, maar vooral van het begrip service wat daar nog hoog in het vaandel naast die rare vogel staat. Dat ik nooit het gevoel heb dat iets teveel is wat ik vraag en waar het personeel altijd, maar dan ook altijd vriendelijk is. Dat is waarom ik graag bij ze slaap en dronken wordt.

ps. mocht u denken deze jongen krijgt betaald voor deze column van Van Der Valk. Nope, ik heb 1 keer een gesponsord item gemaakt met een pizza-oven. Voor de rest heb ik al die aanbiedingen afgeslagen.

Vond je dit artikel goed? steun de auteur via Blendle