Nu toch een hoop mensen echt even van facebook lijken te gaan (al is het voor veel maar een week voor de verslaving weer inkicked) is het eigenlijk wel tijd. Als het over privacy gaat denkt de gemiddelde burger er maar weinig over na. Privacy is een soort van ruilmiddel geworden. Een bedrijf heeft nou eenmaal belang bij veel over jou te weten komen. Zeker een bedrijf als facebook, maar we mogen ook toch wel eens tot de conclussie komen dat de dienstverlening het niet waard is. Facebook weet veel van je, heel veel. Nog sterker wie iets meer weet van Facebook weet dat facebook geen account van je nodig heeft om je te volgen. De trade-off die zo’n bedrijf maakt echter is belangrijk om te beoordelen of je dat wel aan ze wilt geven. Facebook was een visionair op socialmedia gebied en Google met Google+ had het nakijken ondanks de goede pogingen. En Google weet waarschijnlijk nog meer van ons dan Facebook, het aanbieden van die data ligt alleen wel heel anders en het gebruik van die data komt ook wel terug in producten die het leven aanzienlijk aangenamer kunnen maken. Bijvoorbeeld Google Maps die bijna net zo functioneert als de mobiele app Waze je de files en snelst mogelijke routes geeft.

Google functioneert een beetje als die PA die je zelf niet kan of wil betalen. Deze data gebruiken ze natuurlijk ook om advertenties te kopen. Maar Google en Alphabet inc zijn natuurlijk intussen meer dan een slechts een zoekmachine. Het is een cloud-provider onder anderen en genereert geld via verschillende kanalen dan rest natuurlijk nog wel de vraag is de data die jij aan google geeft deze dienstverlening waard? Laatst dacht ik even nou laat ik eens kijken hoeveel data over mij in bezit is van Google. Dat was toch een shock een slordige 53GB vele meer dan de digitale schaduw van 13GB gemiddeld. Als ik eerlijk ben, ik heb er nog niet tussen gekeken. Ik kan daardoor ook nog niet oprecht zeggen of de data die Google van mij heeft mij dan ook het privacy inleveren waard is.

Wil je weten hoeveel informatie Google over jou en van jou bezit?

https://takeout.google.com/settings/takeout

We mogen eigenlijk cambridge analytica dankbaar zijn. De discussie over dit onderwerp wordt eindelijk eens serieus gevoerd. De laatste keer dat ik dit debat serieus behandeld heb gezien buiten de hackersscéne was in 2008 bij de volksopstand van burgerrechtenvereniging vrijbit. En ja dat betekent echt dat het eens hoog tijd werd want zelfs tijdens het hele bestaan Hyves (2004 – 2013) hebben we het hier nauwelijks over gehad. Een technische discussie over verschillen tussen hyves en facebook is op zichzelf appels & peren vergelijken. We zullen het echt over privacy moeten hebben. En net als bij andere vormen van data beveiligen is het een afweging maken. In dit geval een afweging tussen privacy en functionaliteit. Die functionaliteit komt namelijk immers voor uit liquide middelen wat vaak nog advertentie inkomsten betekent. Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden bijvoorbeeld een blockchain site als steemit, maar voorlopig zullen we het met advertenties moeten doen.

Vond je dit artikel goed? steun de auteur via Blendle

Joeri Jungschlager

Written by Joeri Jungschlager

Klassiek-Liberaal, Joods, Cyber Security Researcher & best goed in van alles met entertaiment.