Vooraf
Hoe moeilijk is het voor mensen met een lichamelijke beperking om iets van hun leven te maken? Laat ik eens mijn ervaringen met jullie delen. Om te beginnen het onderwijs even wat vooraf. Ik heb een lichamelijke beperking waardoor ik afhankelijk ben van mijn rolstoel.
Wanneer je een lichamelijke handicap hebt, kun je vaak alleen terecht bij het speciaal onderwijs. Dat geldt niet alleen voor de lagere school maar ook voor het voortgezet onderwijs. Ik heb daarom Mavo gevolgd niet omdat het mijn niveau is, maar omdat dat het praktisch het hoogst haalbare was toen ik naar de brugklas ging. Resultaat: Ik heb me heel héél erg zitten vervelen. Gebrek aan uitdaging probeerde ik te vervangen door onafhankelijk van de rest vooruit te werken. Bij haast alle vakken liep ik in het tweede jaar 1 tot 1,5 schooljaar vooruit op de rest. Een gedeelte van de tijd kon ik opvullen door zelfstandig talloze IT cursussen te volgen waardoor ik me vaak kon op sluiten in het computerhok van de school. Daar ben ik juffrouw Joke (IT leerkracht) tot de dag van vandaag nog steeds heel dankbaar voor. Echter was dit niet genoeg. Elke dag kreeg ik te maken met uren waar je niets zit te doen.
Dagen voor je uit staren
Ik werd irritant. Je hebt geen idee hoe irritant. Geen leerkracht wist zich raad met mij. Mijn schoolprestaties waren uitstekend. Ik hield mij (grotendeels) aan de regels en maakte vooral gebruik van de regels in mijn irritante gedrag. In het 2e en 3e jaar oefende ik al proef-eindexamens en gemiddeld kwam daar over alle 6, maximum van de school, vakken een 9 (fuck Duits) uit rollen. Dus had ik ook heel veel tijd over waar niet in was voorzien. Tiener zijn en stil zitten in een klas x6 uur per dag terwijl je heel vaak letterlijk te doen hebt. Dag in dag uit levert dat zelfs voor de normaalste volwassenen problemen op.
school adviseerde mijn ouders om mij naar een internaat te sturen
Het duurde daarom niet lang voordat het schoolhoofd mijn ouders adviseerde om mij naar een internaat te sturen voor kinderen met gedragsproblemen. Niet omdat ik een gedragsprobleem had maar uit ‘praktische’ overwegingen. Terwijl hetzelfde schoolhoofd mijn ouders bij aanvang adviseerde dat ondanks mijn hoge advies ik beter op de school kon blijven voor speciaal onderwijs. Ik ben blij dat ik mijn ouders heb kunnen overtuigen dat dit probleem niet aan mij lag. Was ik daar niet in geslaagd, dan had mijn toekomst nu er heel anders uit hebben gezien. Na de Mavo heb ik MTS Technische Informatica 2,5 maand gedaan waarbij het vaker voorkwam dat leerkrachten van mij leerden dan andersom. Na een gesprek met de decaan heeft hij mij aangeraden om iets anders te gaan doen omdat de MTS 4 jaar pure frustratie zou opleveren. Uiteindelijk heb ik een leer-werk traject aangeboden gekregen om mijn MCSE, CNA en ITIL Foundation (resp. Microsoft & Novell certificeringen) te halen bij NTNT in Den Haag. Appeltje, eitje en natuurlijk gehaald. Gesterkt met mijn stapel (15+) certificaten had ik ook veel hoop snel een fantastische baan aangeboden te krijgen bij een groot internationaal bedrijf.
Morgen: Gehandicapt in Nederland; Werk, mijn verhaal