6 0
Read Time4 Minute, 8 Second

De vraag wat we eigenlijk herdenken hoort al jaren bij de rituele dansen om 4 mei.
Oorspronkelijk was die vraag niet moeilijk. De eerste jaren na de oorlog waren de wonden nog vers; verdriet en woede maakten herdenken vanzelfsprekend. Verdriet om degenen die gevallen waren: de doden door bombardementen en honger, degenen die weggevoerd waren om nooit meer terug te komen, en de gesneuvelde soldaten en verzetsstrijders. De woede richtte zich op de Duitsers en op de landverraders.

Maar al snel werd alles ingewikkelder.

Het kwaad als politiek instrument

Het is altijd verleidelijk om de wereld in te delen in goed en fout, en te zorgen dat je zelf aan de goede kant staat. Veel mensen die tijdens de oorlog vooral bezig waren met buiten schot blijven, schoven na de oorlog haastig op naar de juiste mening. Na verloop van tijd zaten veel Nederlanders in het ‘naoorlogs verzet’ en begon dodenherdenking een gelegenheid te worden om de eigen deugdzaamheid te bewijzen. Helaas zijn voor deugdzaamheid ook schurken nodig en etiketten zijn zo geplakt.

Het kwaad van het nazisme was zo groot dat iedereen die zich ertegen verzette automatisch ‘goed’ was. Daaruit volgde natuurlijk dat iedereen ‘goed’ kon worden door zijn tegenstander een nazi te noemen. En zo raakten Holocaustvergelijkingen ingeburgerd.
Het ergste is het in de politiek. Een ongewenste politicus is al snel een tweede Hitler en machtsmisbruik van de overheid is zomaar een nieuwe nazidictatuur. Maar ook op internet wemelt het van de Godwins. Ben je het niet met iemand eens? Dan is die ander een nazi.

Al deze vergelijkingen zijn pure retoriek. Het is misbruik maken van de traumatische herinnering aan een verschrikkelijk kwaad om eigen doelen te bereiken. En de hypocrisie hierin is enorm. Toen de woordvoerder van FDF de situatie van de boeren vergeleek met die van de Joden onder de nazi’s was de verontwaardiging groot. Maar veel verontwaardigde critici negeerden het feit dat boeren al lange tijd zelf met nazi’s vergeleken werden en hun stallen met concentratiekampen.

Net zo is er nu weer een hoop verontwaardiging over een poster van FvD ter gelegenheid van Bevrijdingsdag. Op de poster staan de jaartallen 1945-2020 met een kruisje voor 2020, alsof in dat jaar onze vrijheid gestorven is. Daardoor – en door de ondertekenaars van de poster – vergelijkt FvD natuurlijk de coronamaatregelen met de bezetting.
Wrang is dan wel dat veel van degenen die hier verontwaardigd over zijn al jaren roepen dat Baudet een nazi is. Sigrid Kaag verwees bij haar kritiek op de poster naar de toespraak van Arnon Grunberg bij de vorige dodenherdenking waarin hij de woorden van Nederlandse politici met nazitaal vergeleek. Daarmee was de cirkel weer rond.

Waarom deze vergelijkingen zo erg zijn

Deze vergelijkingen zijn niet alleen goedkoop, ze zijn ook schadelijk, om twee redenen:

  1. Degenen die alles waar ze tegen zijn vergelijken met Hitler of de Jodenvervolging bagatelliseren de gruwelijke misdaden van de nazi’s en het verschrikkelijke kwaad van de Holocaust.
    Wie Holocaustoverlevenden op hun hart wil trappen, moet hen vooral vergelijken met goed verzorgde varkens in een boerenschuur. Of met criminele Marokkanen die terecht bekritiseerd worden. Dit soort vergelijkingen zijn absurd en ongelooflijk kwetsend.
  2. Kent u het verhaal van de jongen die ‘wolf’ riep?
    Een jongen slaat ‘voor de lol’ telkens alarm en roept dat er een wolf op de schaapskudde afkomt. Als er uiteindelijk echt een wolf komt, gelooft niemand hem meer, en de wolf kan de schapen roven.
    Bij elke afwijkende mening ‘nazi!’ roepen, stompt mensen af. Als er straks echte nazi’s voor de deur staan, halen mensen hun schouders op. ‘Het zal wel. Alweer nazi’s.’

Dus op zich is de ophef over de FvD-poster terecht, maar willen al die mensen die zich hier nu over opwinden zelf dan ook alsjeblieft stoppen met bizarre vergelijkingen?
Het is helemaal niet edel of deugdzaam om je tegenstander af te schilderen als nazi om jezelf te kunnen verheffen. Het is immoreel. Het maakt de Holocaust tot een detail in de geschiedenis waardoor de slachtoffers geen recht wordt gedaan en waarschuwingen aan kracht verliezen.

Wat herdenken we?

Het zou een goede zaak zijn als dodenherdenking (weer) eenvoudig werd. Simpelweg het kwaad van de nazi’s en het lijden van hun slachtoffers herdenken en daarvan willen leren.

Dodenherdenking zou een dag van inkeer moeten zijn, niet een dag om met het vingertje naar anderen te wijzen. Laten we niet anderen etiketten opplakken en onszelf schoon praten, maar beseffen dat we allemaal tot kwaad in staat zijn. Misschien is de beste les die wij op deze dag kunnen leren wel heel simpel: niet meegaan in groepsdenken en demonisering van anderen. Ook niet – juist niet! – als dat de makkelijkste weg is.

Om een oude wijsheid aan te halen:

Gij zult de meerderheid in het kwade niet volgen.

Vond je dit artikel goed? Steun Maaike van Charante via repelsteeltje.backme.org

Voor meer artikelen, zie deze link.

Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen? Volg Maaike (Repel) op Twitter.

.Vond je dit artikel goed? Steun de auteur via Backme

Repel .

Written by Repel .

Je kunt Maaike van Charante steunen op BackMe repelsteeltje.backme.org en/of volgen op Twitter @Repelsteeltje21

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

5 thoughts on “Dodenherdenking 2021

  1. “Dus op zich is de ophef over de FvD-poster terecht”. Daar had je het beter bij kunnen laten, aangezien een de whataboutisms die je ter verdediging gebruikt, je stelling juist ondermijnen. Interessanter zou het zijn als je een echt argument zou beschrijven waarom die poster best OK zou kunnen zijn, al kan ik er geen bedenken.

    Erger nog is dat je de kritiek die door bijvoorbeeld Kaag op Baudet (en medekamergenoten als Jansen en Van Houwelingen) wordt gegeven om zijn gebruik van “nazitaal” kennelijk verwart met het hem bestempelen als nazi. Niet alleen omdat dit tot onduidelijkheid over begrippen leidt, maar ook omdat het niet eens feitelijk onjuist is dat Baudet en zijn fractiegenoten zich geregeld in dergelijke taal menen te moeten uitlaten.
    Neem bijvoorbeeld de “ausweis”-vergelijking met het avondklokformulier van enige tijd geleden. Er zijn tal van argumenten te verzinnen waarom de avondklok een slecht idee is/was, maar Baudet moet uitgerekend met een nazi-term aankomen. Waarom? geen idee. Of de recente vergelijking die Van Houwelingen maakten tussen quarantaine en de holocaust in nota bene een Tweede Kamercommissie. Zie bijvoorbeeld https://www.cidi.nl/fvder-van-houwelingen-vergelijkt-quarantaineplicht-met-jodenvervolging/

    Overigens zie ik persoonlijk FvD vooral als een politiek opportunistisch partijtje wat graag de boel opschudt en verder weinig oprechte interesse heeft om iets te doen aan de vele misstanden die ons land rijk is.

    Ten slotte: mijn reactie is niet bedoeld om te zeiken, maar ik vind oprecht dat je hier de plank mis slaat. Veel succes met je schrijfsels verder.

    1. Ook Rinus vervalt in de rituele dans die we in dit land traditioneel op bepaalde dagen, bij de Februaristaking, rond 4 en 5 mei en bij de intocht van Sint en Piet, uitvoeren. Het gaat Repel mijns inziens niet om het verdedigen van FvD en Baudet. Het gaat er wel om dat in die rituele dans sommige politici (Kaag, Ploumen) en schrijvers (Grünberg, Mak) wegkomen met het etaleren van hun zogenaamde deugen ten koste van grote groepen in de samenleving die zich in de gedroomde ideale samenleving van genoemde politici en schrijvers niet herkennen. Die grote groepen voelen zich door politiek en media genegeerd, en laten dat voelen door op FvD, PVV etc te stemmen. De leiders van die partijen tracht men monddood te maken door ze het hele jaar door “bruine” sentimenten aan te wrijven. En nu zouden ze niet gehoord mogen worden omdat ze een mening vertolken die bepaalde politici en schrijvers niet welgevallig is? Zoiets noemen we hypocrisie, beste Rinus. Juist rond deze dagen zou het motto Leven en laten leven ons aller uitgangspunt moeten zijn.
      Jammer dat dat ieder jaar weer tot gedoe leidt.

      1. Beste Hurry,

        U schrijft mij gedachten toe die u helemaal niet kent en ook niet kunt afleiden uit wat ik geschreven heb. Begrijpend lezen en argumenteren zijn kunsten die u blijkbaar onvoldoende beheerst. Daarom zal ik nog even duidelijk maken wat ik bedoel:
        FvD (en bevriende wappies van o.a. viruswaarheid) gebruiken het 4/5 mei logo om hun punt te maken. Je zou dit misbruik kunnen noemen, maar soit. Uit het feit dat zij dit logo gebruiken, blijkt dat zij van mening zijn dat de vrijheden die nu beperkt worden, vergelijkbaar zijn met die tijdens de tweede wereldoorlog. Dit vind ik vrij smakeloos, maar vooral raakt het feitelijk kant nog wal. Het kan natuurlijk zijn dat u het niet met mij eens bent, maar ik zie in elk geval als gevolg van Corona geen bezettingsmacht, willekeurige slachtoffers van staatsgeweld of neigingen om groepen mensen buiten de samenleving te plaatsen en t.z.t. af te voeren. Op overtreding van de avondklok stond geen standrechtelijke executie als straf en bovendien is deze alweer afgeschaft.

        Nu respecteer ik Repel als schrijver van interessante opiniestukken, maar in dit geval wijst zij vooral op splinters in andermans oog als reden om de balk in het oog van FvD te vergoelijken. Dat is argumentatief bepaald niet sterk.
        Bovendien, zoals ik hierboven al beschreef en zou kunnen aanvullen met talloze voorbeelden, doorspekken Baudet en co hun standpunten en betogen geregeld met verwijzingen naar het derde rijk, dus zijn die verwijten van “bruine” sentimenten, zoals u het noemt, voor mij wel begrijpelijk.

        Als u mijn reactie hypocriet noemt, zou ik u willen aanraden op te zoeken wat het woord precies betekent. Het misbruiken van het 4/5 mei-logo om je politieke puntje te maken, dat is wat ik onder hypocrisie versta.
        Ik wens u het beste.

  2. Voor mij persoonlijk kwam er na elke baan die ik heb gehad een figuurlijk (één keer bijna letterlijk) kruisje bij op 4 mei. Alleen maar omdat ik de meerderheid niet in het kwade kón en wilde volgen. Elke keer werd een baan (34 jaar Gezondheidszorg) uiteindelijk een soort van concentratiekamp zonder hekken en prikkeldraad waar ik kapot gemaakt moest worden omdat ik opkwam tegen onrecht (personen), corruptie en regelrecht crimineel gedrag. Ik praat vooral de laatste jaren heel vaak met mijn 87-jarige moeder over de oorlog en het viel mij altijd weer op dat juist ‘de meerderheid niet in het kwade volgen’ iets is dat niets met oorlog te maken heeft maar wel in tijden van oorlog meer dan ooit aan de oppervlakte komt. Waarom goede collega’s uiteindelijk in beulen veranderden heb ik nooit begrepen en wil ik ook absoluut niet begrijpen. In die zin kun je dan ook zeggen dat de oorlog nooit voorbij is (gegaan)…… Toch?

  3. Het wordt steeds gekker met al die doodenge media die kritische reacties verwijderen, op Opiniez mag ik niet schrijven dat Mark Rutte een crimineel is omdat hij onder ede (staat op beeld) heeft verklaard dat hij de wet opzij schuift als het hem politiek zo uitkomt. En op Joop mag ik gene kritische reactie schrijven over immuniteit en corona. Het enige dat ik schrijf is dat immuniteit wat ingewikkelder is dan zij denken omdat het HLA-systeem meer dan 1 miljoen combinaties kent en er ook kruisreacties zijn van antilichamen van verkoudheidsvirussen die vaak coronavirussen zijn: https://www.nature.com/articles/s41590-020-00808-x.pdf
    Tja hoe begon het ook alweer in de jaren 30 al? Met kleine stapjes werd je vrijheid afgepakt en beetje bij beetje werkte men naar steeds engere maatregelen toe maar blijkbaar mag je daar nu niets van zeggen en wil men het ook niet zien. We leven in een doodenge samenleving maar gelukkig zijn er nog hoogleraren die zelfs wappies alle credits geven want ook na 1 juni blijven de ongrondwettelijke vrijheidsbeperkingen bestaan. Ik hou op met nog ergens te reageren want het heeft totaal geen zin meer, overal worden je goed onderbouwde kritische reacties verwijderd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.