Kia e-Soul ExecutiveLine 2019 – autotest

Daan van der Keur
Read Time10 Minutes, 37 Seconds

Soulbledder

Samenvatting

Tja een elektrische Kia Soul, niet de eerste trouwens want in 2014 heb ik al eens de Kia Soul Executive Line EV getest die nu dus e-Soul genoemd wordt. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik veel lol heb gehad met die eerste elektrische Kia Soul. Die was trouwens te koop in een zeer fraaie zwarte uitvoering met rode biezen. Hij is nu ook wel te koop in het zwart met een rood dak maar ik vond die versie uit 2014 toch echt mooier. Qua rijden is de Kia Soul nog steeds erg leuk en gelukkig vooral niet perfect. De Tesla Model 3 die ik tegelijkertijd had was qua rijden een perfecte auto maar toch had ik stiekem veel meer lol in de Kia e-Soul. Met de Kia kon ik heerlijk zonder af te remmen over de allerhoogste verkeersdrempels en snelheidsbrekers heen springen. En verder kon ik het ESP/TRC uitzetten en dus met rokende alle bochten uit accelereren tijdens mijn rondje over het Space Business Park. Ja ik weet het is verschrikkelijk fout van mij maar het is oh zo leuk om te doen. Het leven is al zo ongelofelijk saai geworden na ruim 9 jaar Mark pRutte (=p van pinokkio) dus ja mag ik alsjeblieft af en toe een beetje lol hebben. Wat betreft actieradius haalt deze Kia e-Soul gewoon Tesla-waarden én het allerbelangrijkste de actieradius stort in de winterperiode niet in zoals bij de Nissan Leaf en de Jaguar I-Pace wel het geval is. Enige jammere is dat het opladen aan de normale oplaadpaal wat lang duurt maar ach als je ligt te slapen of aan het werk bent boeit dat niet maar het zo leuk zijn als het wat sneller kon. De wegligging is prima maar het is en blijft een echte SUV met iets minder Sport dan UV. Ga je ‘m echt op de grens rijden dan kun je verschrikkelijk veel lol hebben alleen is dan het wel opletten geblazen. Daar kwam ik achter op het Space Business Park toen ik wel heel ruim de haakse rechterbocht met drempel ervoor doorgleed. Ik bleef voor mijn gevoel maar doorglijden maar uiteraard kwam het goed en reed ik de roodwolk gadeslaand in mijn achteruitkijkspiegel vrolijk verder alsof er niets gebeurd was.

Plus: Grote actieradius – Kleur ROOD moet ie zijn – Vierkant design blijft leuk

Min: Lange oplaadtijd – Veel teveel knopjes

Testverslag

Die titel slaat helemaal nergens op maar het is gewoon een leuk woord uit mijn jeugd toen je nog nozems en soulbledders had. De test van de Kia e-Soul begon een beetje raar want eigenlijk had ik ‘m donderdag op moeten halen maar ik moest donderdag ook nog een Tesla Model 3 ophalen voor een testperiode van 5 dagen en dus had ik gevraagd of ik de Kia e-Soul een dag eerder op mocht halen. Die Tesla Model 3 kon ik niet op een andere datum/data ophalen/testen dus zodoende had ik twee elektrische testauto’s tegelijk en dus was ik extra blij met die dubbelstekker-oplaadpaal voor mijn deur. Mocht(en) er nog één of twee andere elektrische auto(‘s) staan dan kan ik altijd nog bij mijn zwager terecht 400 meter verderop daar staat sinds kort eenzelfde oplaadpaal. Na het wegbrengen van de Peugeot 3008 Crossway PureTech 130 S&S stapte ik op station Bijlmer-Arena op de trein naar Breukelen. Na 10 minuten wandelen kwam ik precies om 15.00u bij Kia Nederland aan en moest ik nog drie kwartier wachten tot de Kia e-Soul zou arriveren met een andere autojournalist erin. Er zat nog ruim voldoende elektriciteit in de LiPB (=Li-ion Polymeer Batterij) om Leiden te halen dus het werd gelukkig geen billen-knijpen-rit. Maar anders had ik altijd nog even kunnen snelladen bij de Kia Nederland voor de deur. Dat is dan weer een groot voordeel van deze Kia e-Soul je kunt ‘m op veel manieren (1-fase AC/1-fase 32 ampère/DC-snellader) opladen.

Maar goed start/stop indrukken en wegwezen richting Leiden. Omdat het intussen beginnende spitstijd was begon het al wat drukker te worden op de weg. En geloof me als ik zeg dat in de spits een elektrische auto vele malen fijner is dan een brandstofauto. Waarom? Simpel als het druk is heb je nog wel eens dat er net even een gaatje valt en een elektrische auto reageert zo lekker direct op het gaspedaal dat je ook echt even snel dat gaatje in kunt schieten. Richting de rotonde bij de Mc Donald’s reed er weer eens zo’n ik-trap-zelfs-op-de-rem-als-ik-niet-hoef-te-remmen-figuur voor mij. Dat dit soort automobilisten deel mogen nemen aan het verkeer is echt een gotspe. Op de rotonde koos ik snel (zoeffff handig zo’n elektrische auto) de buitenring die net even vrij was waardoor ik voor haar langs de rotonde kon verlaten. Op de volgende rotonde deed ik exact hetzelfde met een andere slome dakpan op voetjes maar dan juist weer over de binnenring en er snel af richting Kockengen. Electricity rulez! Daarna moest ik even zoeken in de gigantische hoeveelheid knopjes op het stuur, dashboard en middenconsole naar de juiste knopjes. ESP/TRC jippie gewoon knopje en dus helemaal uit te zetten, knopjes voor de cruise control uh…. Ja dat was weer net even anders dan ik gewend ben van Kia maar ik zag ze ineens zitten op het stuur. ACC (minimum snelheid = 30 km/u) da’s altijd mooi want dan wordt de auto volledig stil gezet – indien nodig – bij afremmen voor de voorligger. Ik had het nu al erg naar mijn zin in de Kia e-Soul maar vond het toch wel jammer dat ik geen knalrode mee had die vind ik verreweg het mooiste qua kleur. Ondertussen had ik mijn USB-stick met MP3-muziek gevonden en stopte ‘m in de USB-ingang.

Kermis

Op de rotonde naar Woerden twijfelde ik, richting de snelweg A12 of richting centrum Woerden? Het werd het centrum van Woerden maar daar was dus een kermis aan de gang. Fijn weer maar gelukkig ken ik de alternatieve route buiten het centrum om. Langs de Oude Rijn gaf ik een truck met oplegger uit puur medelijden – ik zag uit de verte dat hij al een tijdje stond te wachten – voorrang en ben daar toen maar rustig achteraan gekacheld. Best lekker zo’n stille auto met een Premium Harman Kardon audiosysteem oh en Sound Mood Lighting* (zie je overdag niets van) die de kinderen helemaal fantastisch vonden toen ik ze ‘s avonds thuis bracht. Voor wie het nog niet wist, het Zuid-Koreaanse Samsung is eigenaar van Harman dat het gros van de exclusieve inbouwapparatuur levert aan automerken. Ieder automerk heeft een exclusief Harman merk onder zich. Zelfs B&O car audio komt van Harman. Harman kocht het merk voor Car Audio in 2015. Binnen personal en professional audio bezit Harman de merken Harman/Kardon, Yurbuds, Infinity, JBL, JBL Professional, Mark Livinston, Revel, Lexicon, Soundcraft, BSS, Crown, dbx, Studer en AKG. Harman’s hoofdkantoor zit trouwens in Nederland. Bij Nieuwerbrug aangekomen ging de muziek even iets zachter en klonk er een signaal ten teken van een flitspaalwaarschuwing. Van mij mogen ze die App of wat het ook is er afgooien, als ik over de Churchilllaan in Leiden rijdt met zijn tig flitspalen gaat de muziek constant hard-zacht-hard-zacht-hard-zacht en daar word je echt totaal gestoord van.

Bijna iedereen behalve ik heeft een smartphone en daar staat Flitsmeister op dus ik bedoel maar. Erg fijn aan deze Kia e-Soul vind ik het volledig kunnen stopzetten van deze auto met behulp van de linker stuurpeddel die je ingetrokken moet houden (= 3 pijltjes). In tegenstelling tot bij brandstofauto’s zijn de stuurpeddels in deze auto’s remregeneratie-peddels waarmee je de regeneratie kunt regelen van 0 t/m 3 pijltjes. Je kunt ‘m ook op automatisch zetten maar dat vind ik persoonlijk knudde. Het is veel lekkerder om ‘m op 0 te zetten (dan blijf je maar doorrijden dat is echt een heel lekker gevoel) dan wel precies op tijd stil te zetten voor een stoplicht. Op een gegeven moment word je daar heel erg goed in na veel oefenen en ik heb al heel veel kunnen oefenen in de Hyundai Kona en de Kia e-Niro. Vaak dacht ik dat ga ik niet redden maar dan stond ik toch precies op tijd een tiental centimeters achter mijn voorligger stil. Leuk en spannend om te doen. Ik weet dat de remlichten gaan branden als je met de linker stuurflipper afremt maar ik was wel benieuwd of ze meteen gaan branden want dat had ik nog nooit uitgetest. Ik vroeg mijn zwager om te kijken wanneer de remlichten gaan branden, als ik de linker stuurflipper naar me toetrok dan zou ik mijn hand uit het open raam steken. Uit ons testje later die middag bleek dat de remlichten niet meteen gaan branden.
*Deze nieuwe feature maakt rijden en reizen in de e-Soul leuker dan ooit. Sfeerverlichting (naar keuze 8 verschillende kleuren en 6 unieke thema’s) in de portierpanelen reageert subtiel op de beat in je muziek.

Bijna-ongeluk

Na mijn rustige ritje langs de Oude Rijn reed ik bij Bodegraven de N11 op. Hier komt binnen afzienbare tijd ook een trajectcontrole maar dan een hele speciale met allemaal aan elkaar verbonden flitspalen. Ik denk dat ik dan af en toe maar weer eens via Woubrugge ga rijden dat is leuker. Bij de stoplichten op de Hoogvliet-kruising (in de volksmond heten de kruisingen op de N11 hier naar de grote bedrijven er vlakbij) trok ik bij groen even hard op in de rijmodus Sport en ik moet eerlijk zeggen dat was best lekker. In de lange flauwe linkerbocht moest ik echter nogal onverwacht vol in het ABS remmen. Een vrachtwagenchauffeur in een Trailer vond het nodig om een auto met paardentrailer op het allerlaatste moment in te halen. Hij smeet ‘m echt letterlijk voor de auto die voor mij reed die daarna alleen maar vol in de remmen kon gaan om een aanrijding te voorkomen. En achter die auto reed ik dus en het is maar goed dat ik altijd netjes afstand houdt anders had ik het absoluut niet gered en was ik bovenop mijn voorligger geklapt. Ik hoorde, vol in het ABS remmend, mijn banden zwaar piepen met ruim 100 km/u dus dat zegt wel iets over de impact en over de uitstekende remmen van de Kia e-Soul. Die vrachtwagenchauffeur kreeg daarna dus een hele dikke vinger van mij door het geopende portierraam. Heeft die kerel dat verschrikkelijk heftige ongeluk bij Wijchen een dag eerder niet gezien? Ik gaf daarna weer stevig gas in de rijmodus Sport maar ik zorgde dat ik nooit harder reed dan 108 km/u dat is gecorrigeerd 103 km/u en pas bij 105 echte kilometers per uur word je geflitst hoorde ik ooit van een politie-agent. Het moet wel kloppen want ik heb nog nooit een boete gehad hier.

Op de Heineken-kruising kwam er een motorrijder vooraan staan bij de stoplichten. Prima hoor doe ik ook altijd maar die knakker gaf gewoon totaal geen gas bij groen licht. Met mijn elektrische Kia e-Soul hield ik ‘m met groot gemak bij. Waarom rij je nou in hemelsnaam motor en waarom ga je bij de stoplichten dan vooraan staan als je totaal niet doorrijdt. In de flauwe opritbocht was ik echter even iets te enthousiast want de vering/demping van deze Kia e-Soul trok het slechts met zeer grote moeite. Met 140 km/u begon ik te zwabberen dat was best even spannend maar ja dat hoort nou eenmaal bij het testen van auto’s. Dat was dus even een heerlijk adrenalineshot maar om daarna nou van het gas af te gaan voor de flauwe rechterbocht naar de Europaweg noop echt niet. Maar ja de snelheid ligt dan ook een stuk lager, hier draait het meer om lekker in de bocht hangen en zorgen dat je precies de juiste snelheid houdt de rotonde op en af. Doe je dat goed dan kun je hier op een ongelofelijk mooie manier door de flauwe bocht en precies op de grens rijdend met net wel of net niet piepende uitstekende 17-inch Nexen N’Fera SU1 banden de rotonde op en af. Ondanks dat het ESP/TRC aanstond kon ik de Kia e-Soul heel mooi op de grens rijden. Omdat ik er toch vlak langs ben ik meteen maar even bij Bas van Autobeklederij v/d Werf langs gereden. Tot mijn grote verbazing is Bas een groot fan van de Kia Soul. Hij vind het net als ik een hele leuke vooral-lekker-anders-auto. En net als ik vindt ook Bas de rooie Kia Soul het mooist. Het mooiste aan het interieur vond Bas de draaiknop voor R/N/D maar ook de rest vond hij netjes verzorgd en mooi afgewerkt. Bas viel ook meteen de Sound Mood Lighting op die hij erg origineel en grappig vindt.

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.

1 1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Next Post

12-uurtje Ongehoord Nederland

De Nederlandse Publieke Omroep is niets wat het behoort te zijn. Nederlands is […]
Jan Roos