4 0
Read Time1 Minute, 55 Second

In theorie draag je hoe rijker je bent meer af aan belastingen. Bij auto’s komt daarbij hoe meer een auto uitstoot, hoe hoger de motorrijtuigenbelasting. Dat is de theorie maar laten we eens samen naar de praktijk kijken.

We vergelijken een leuke benzineauto die je kunt aanschaffen met een nogal saaie dieselvariant.

We beginnen met een leuke nieuwe benzine auto, de Rolls Royce Cullinan. De Cullinan is een SUV, Standaard Uitzonderlijk Vervuilender, oftewel een terreinwagen. Wel het type dat je niet kniediep in de modder zult tegenkomen in de polder. Dat is ook niet helemaal weggelegd voor een voertuig met een vanaf prijs van EUR 413.225, dat EUR 126.225 duurder is dan een gemiddeld huis in Nederland. Verder is dit 2.660kg wegende voertuig voorzien van een dikke benzine verstokende 6.750cc V12 en krijgt daardoor begrijpelijk het dieprood gekleurde energielabel G. Volledig terecht omdat de Cullinan een klimaatopwarmende 341g per km aan CO2 uitstoot. De motorrijtuigenbelasting: EUR +/- 1.960,- per jaar.

Auto 2 is, naar mijn mening, een saaie voor een 1 tot 2x modaal betaalbare degelijke station. Een Audi A6 Avant 3.0 TDI stationwagen van 2011 met een occasionprijs van EUR 14.950, bron: autowereld.nl. Een auto dus die je met 1x modaal zou moeten kunnen kopen. Bijkomend voordeel is dat dit voertuig net zoveel, zo niet meer, ruimte heeft dan de eerdergenoemde terreinwagen. Met 1.765kg is hij bijna 1000kg lichter dan het model hierboven. Dat betekent dat de jaarlijkse vakantie met de 1,7 kinderen en alle noodzakelijke spullen naar de camping moeiteloos door kan gaan.

Deze Audi heeft een 3 liter 6 cilinder dieselmotor. Een die, zoals je hierboven kunt zien, de helft zo groot is als het exemplaar dat in ons benzinemodel zit. Deze diesel heeft het op een na beste energielabel, namelijk B. Dat komt omdat dit voertuig 152g per km aan CO2 uitstoot, wederom ruim de helft minder dan ons eerste voorbeeld. Nu de motorrijtuigenbelasting: EUR +/- 2.081 per jaar.

Dus een auto die beter voor het klimaat is in productie en gebruik, is duurder in de wegenbelasting. Dat is Nederland en hoe ‘het‘ werkt.
Maar laten we ons vooral opwinden over de laatste #ophef en elkaar naar het leven blijven staan. Kennelijk boert een relatief kleine groep daar prima onder.

Vond je dit artikel goed? Steun de auteur via Backme

Ahmed Aarad

Written by Ahmed Aarad

Bestuurder bij stichting Open Source & Overheid, freelance ICT en Aanbestedingsjurist, distantieert zich van rechts/links denken heeft het liever over goed of fout en vindt dat integriteit niet te leren is. “If you are not a better person tomorrow than you are today, what need have you for tomorrow?”