Riooljournalist Reinier Kist flikt het weer

Bart Reijmerink
Read Time2 Minutes, 24 Seconds

Reinier Kist journalist bij het NRC liet weer prachtig zien dat het NRC het niet nauw neemt met de journalistieke integriteit. Cherrypicking en stigmatiseren om je eigen bubbel te pleasen is waar Reinier Kist zich aan bevuilde. Zoals eerder bekend was, werd Sid Lukkassen gevraagd om in Den Haag zijn expertise te delen m.b.t. nepnieuwsbestrijding. Van de uitgebreide inbreng die Sid had werd één zin en feitelijk één woord eruit gehaald om het hele betoog te ontkrachten.

‘Factchecker’

Reinier Kist is ‘factchecker’ bij het NRC. Hij begint zijn ‘factcheck’ door Lukkassen direct als ‘rechtse publicist’ neer te zetten, terwijl Lukkassen in de Aletta Jacobszaal werd aangesproken als “onderzoeker desinformatie en digitale inmenging”. Dit blijft  echter onbenoemd. Lukkassen wordt in feite direct geframed als obscure rechtse denker.

Deze terminologie doet het natuurlijk goed bij de lezersbubbel van het NRC. Alles wat niet deugend links-liberaal is, is de facto al ‘fout’. Door mensen in één-en-dezelfde zin een politiek label op te plakken probeer je direct afbreuk te doen aan de inhoud van de persoon. Er wordt als het ware een wij/zij-verhouding gecreëerd met geen ander doel dan om je achterban geen research te laten doen naar de inhoud van de desbetreffende persoon en zijn of haar ideeën.

Bij de factcheck valt direct op dat de inhoud van het betoog van Lukkassen eigenlijk niet aan bod komt. Drie kwart van het artikel gaat over hoe het woord ‘authenciteit’ moet worden geïnterpreteerd en welke lading het woord draagt. Ook zien we dat Lukkassen allemaal woorden in de mond krijgt gelegd die hij niet zelf gezegd heeft. In veel gevallen citeerde Lukkassen juist mensen die de biased standaard van grote tech-bedrijven zelf benoemen – zoals Mark Zuckerberg deed in het Congress.

“Ik ben natuurlijk tegen censuur, maar…”

Kist benoemt het censureren van polariserende berichten als gerechtvaardigd en legitiem, want als een ware deuger moeten wij wel op de ‘toon’ letten. Artikelen die inhoudelijk zeer sterk zijn maar een clickbait-titel hebben vaak zijn zulke titels expres wat grover moeten gewoon op hun toon letten, aldus Kist. Zeer opmerkelijk, aangezien ze volgens onze wetgeving niets verkeerds doen: de grote tech-bedrijven hanteren echter eigen regels. Dit zorgt natuurlijk wel degelijk voor een bepaalde vorm van censuur: ‘heftige’ clickbait worden weggezuiverd of onvindbaar gemaakt.

Het NRC bewijst met de publicatie van dit artikel dat zij niets anders doet dan preken voor eigen parochie. In plaats van gedegen kritiek op de inhoud te leveren, werd Lukkassen direct al geframed als een obscure en rechtse denker. Dit zijn negatieve connotaties die garanderen dat men meteen een naar gevoel krijgt en dus de inhoud – hoe sterk die ook is – simpelweg niet wíl accepteren, of überhaupt ook maar de kans krijgt. Een typisch geval van het bevestigen van je eigen bubbel-denkerij.

U kunt Sid Lukkassen steunen op duurzame wijze via BackMe (inclusief video), wat zijn werk langdurig mogelijk maakt.

00

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Next Post

De vraag naar een Nieuwe Zuil neemt toe!

Woensdagnacht waren we allemaal getuigen van een zeer bijzonder politiek en cultureel schouwspel. […]

Je blokkeert onze vervelende advertenties!

We weten hoe vervelend advertenties zijn echter om de kosten op te brengen, we verdienen namelijk niets aan dit blogje, zijn wij genoodzaakt deze jou te laten zien. Help ons dit blogje gratis te houden en sta advertenties op onze site toe. Dank vanuit het hele team hiervoor!