Het lijkt erop dat de afgelopen weken het CDA met een najaars campagne is begonnen. Doel: alles wat met milieu te maken heeft weg te zetten als hobby voor rijkelui. Schot voor open doel als je dan meteen uitpakt met subsidies op de Musk-mobiles van Tesla.

Ik begrijp het wel want Tesla rijders zijn over het algemeen de nieuwe BMW aso’s op de weg. Als je dan ook nog eens leest dat een Tesla Model S P90D over een periode van 5 jaar dik 70.000 Eypo aan subsidie verslurpt dan ben je er wel klaar mee… Daarmee staat 1 Tesla Huppeldepup (duurste model overigens) bijna gelijk aan 1,5 Somalische asielmigrant over zijn gehele levenscyclus, aldus dr. van de Beek in de Echte Jan Radioshow dus gewoon waar. Daar komt bij dat een Tesla een klein minister jaarsalaris kost in de aanschaf en je, zet marketingstem op, “frame” is klaar. Maar is dat wel zo eerlijk?

Mij lijkt van niet. Wat ik me kan herinneren is dat hybride en electrische voertuigen een te groot succes werden en overheden door heel Europa uit het niets de voordelen stapsgewijs voor hybride en electrisch terugdraaiden. Immers werd de Duitse industrie (HALLO VOLKSWAGEN) benadeeld tenopzichte van de Japanse automakers als Toyota en Honda. Dat mag natuurlijk niet en daarom besloot ook onze regering om maar alle voordelen terug te draaien voor bezitters van hybride voertuigen.

CNW Marketing Research stelde dat SUV’s, sportauto’s en pickups per kilometer minder energie verbruiken over de gehele levenscyclus. Op het moment dat de wetgeving overal in Europa werd aangepast was ook CNW Marketing Research (http://www.cnwmr.com/) ook nergens meer te vinden. Destijds werd het onderzoek van deze, op z’n minst vage club, klakkeloos verspreid door journalisten van de Washington Post tot de New York Times. Ook hier in Nederland doet de Volksrant copy-paste, Televaag interviewt iemand met een Jeep en op Joop doet een hoogleraar forensische psychologie er ook tegenaan bemoeien. Als dan zelfs Radar meegaat in het frame dan moet je je zorgen gaan maken. 1 Ding hebben al deze kwaliteitsmedia met elkaar gemeen: niemand heeft dat onderzoeksbureau gebeld…

Resultaat: Anno 2018 is Volkswagen de grootste autoproducent. Dat heeft uiteraard niets te maken met het feit dat zij sinds 2006 keihard zijn gaan lobbyen tegen hybride en electrische voertuigen. Dat er in de top 10 van grootste industrieen in Europa 4 automakers staan die er toevallig nou net dezelfde mening zijn toebedeeld als Volkswagen heeft er uiteraard ook geen klap mee te maken. Dat geldt eveneens voor onze goede (Gronings-Franse) vrienden van ExxonMobil en Shell.

Dus nu op naar de volgende stap om innovatie vooral dwars te zitten. Laten we wel zijn we geven subsidie om zaken zoals innovatie te stuwen en nog veel belangrijker ze betaalbaar te maken zodat ook normale jij-en-ik-mensen het kunnen veroorloven. Zonder Tesla Speedster was er geen Model S en zonder de Model S was er geen betaalbare Model 3. Nou kun je vinden wat je wil van Tesla maar realiseer je dat als je, om 1 fabrikant dwars te zitten, elk nieuw initiatief ook direct de nek om draait? En zo blijft de status quo onveranderd en zijn wij met z’n allen de dupe van dit kortzichtige beleid.

Mijn oproep aan het CDA:
Als Tesla’s zo onvriendelijk zijn en er oh oh zo makkelijk met 20 Euro een ton CO2 bespraart kan worden dan zou ik oproepen iets te gaan doen aan de complete verstokenheid aan regelgeving mbt stookolie. U weet wel waar die grote containerschepen op draaien en waar 18 schepen net zoveel verstoken als ALLE AUTO’S IN DE WERELD.  En d’e reden dat Nederland, letterlijk, het chemischafval putje is in de wereld.

Als tussen oplossing: Elke auto met een catalogusprijs boven de 80.000 eypo zou wat mij betreft dubbel belast mogen worden voor de motorrijtuigenbelasting en al helemaal niet gesubsidieerd moeten zijn. Dan ben je er toch ook? Waarschijnlijk is dat te makkelijk gedacht natuurlijk.

Het is maar een tip.

Vond je dit artikel goed? steun de auteur via Blendle

Ahmed Aarad

Written by Ahmed Aarad

Bestuurder bij stichting Open Source & Overheid, freelance ICT en Aanbestedingsjurist, distantieert zich van rechts/links denken heeft het liever over goed of fout en vindt dat integriteit niet te leren is. “If you are not a better person tomorrow than you are today, what need have you for tomorrow?”