Je wilt van je auto af, maar het beste bod waarvoor de autohandelaar je oude auto wil inruilen ligt de helft lager dan de marktwaarde, dus wat doe je dan? Je plaatst je oude auto op Marktplaats, want dat is de oplossing om van je spullen af te komen.

Nou, daar ga je dan. Je logt in op Marktplaats, ik gebruik het vooral als koper, om een advertentie te maken. Je vult netjes alle velden in. Je hebt de mogelijkheid om foto’s te uploaden en een advertentietekst op te geven. Dat laatste wil niet zeggen dat de meerderheid ook voldoende leesvaardig of gemotiveerd genoeg is om ook daadwerkelijk te begrijpen wat er staat.
Mijn auto (Volkswagen Golf 6 GTI die onder handen is genomen door APR en over de 360pk heeft) stond te koop voor EUR 12,5 mille en ik kon prima leven met 11 of tenminste 10 mille. Met de op 3 na goedkoopste GTI’s zou je zeggen dat de mijne redelijk populair zou zijn.
Daar ga je dan. Je eerste advertentie staat online en direct krijg je een belletje. Ik neem dus de telefoon aan en het is direct: “Hé, ik wil hem hebben en ik geef je 6 duizend Euro”. Het antwoord op deze vraag moge duidelijk zijn, maar het heeft mij er wel toe gezet te vragen of deze strategie ook daadwerkelijk werkt. Antwoord van de anonieme meneer:”Ja, soms wel. Soms moeten mensen nu!-nu!-nu! van hun auto af, vanwege schulden of wat dan ook”. Bij de vraag of hij het wel ethisch vond op deze wijze zaken te doen was het antwoord:”Wat bedoel je met ethisch?”. Dan weet ik genoeg en dan is het tijd om het gesprek te beëindigen.

In dit kader heb ik wel een gesprek of 30 gehad met onzintelefoontjes van mensen die denken heel snel een slaatje te slaan uit, wat ik verwacht, de ellende van anderen.

Dit projectje heeft geleid tot een viertal lessen die ik graag met jullie wil delen:

Het comité

Er waren bloedserieuze mensen die soms in groepen langskwamen, om gezamenlijk te beslissen of ze een bepaalde auto wel of niet zouden willen kopen. Wat hieruit springt was een groep van drie Nederlandse (ja, als in autochtoon of inheems of wat je wil) jongemannen (20-27 jaar) waarvan de twee grootste ‘gasten’ ontzettend vriendelijk waren en al snel wilden komen tot een prijs die ook niet heel verkeerd was.
Echter… de kleinste van de groep was ‘de deskundige’, die naar zijn zeggen monteur is en heel veel getunede auto’s heeft gehad of daaraan heeft gesleuteld.

De kleine meneer: “De achterkant van deze auto heeft helemaal in de prak gelegen. Kijk maar naar de kleur van de bumper en de kleur van de kofferbak.”
Ik: “Eum… Je kunt het schadeverleden zo opvragen en daaruit blijkt dat dit niet heeft plaatsgevonden. Bovendien is het je misschien opgevallen dat de bumper van kunststof is en de kofferklep van metaal. Het is dan nogal logisch dat er, na bijna 10 jaar, een kleurverschil op kan treden van letterlijk 1 tint.”
De kleine meneer: “Ja mij houd je niet voor de gek! De uitlaat hangt ook scheef!
Ik: “Je bedoelt dat de rechter, opgemeten, 1 cm lager ligt dan de linkeruitlaat. Ja dat gebeurt soms. Dan moeten of de rubbers vervangen worden waar de uitlaat aan hangt of is er een beugel misschien wel verbogen waardoor hij lager hangt.
De kleine meneer: “Nee, dat komt omdat hij helemaal in puin heeft gelegen.

Zo ging het drie kwartier door, en in een ingelaste vergadering tussen de drie gasten hebben de andere twee het moeten afleggen tegen deze ‘expert’.

Lesson learned: Zodra een potentiële koper, of iemand in zijn/haar gevolg, zich als expert opwerpt, dan kun je beter je tijd ergens anders in steken, want het leidt uiteindelijk alleen tot frustratie. De expert koopt niets en heeft daarom ook geen enkel belang bij de koop of verkoop.

De aan-het-lijntje-houder

Een serieuze gegadigde voor de auto diende zich aan. Stelde de juiste vragen (“is er een recent tellerrapport, uitdraai schadegeschiedenis, zijn de facturen aanwezig van het onderhoud“) en had mijn aandacht. Over een periode van drie dagen en twee proefritten, waarvan één iets meer dan een uur, hadden we een akkoord. We hadden elkaar de hand geschud over de overeengekomen prijs, zouden zondagavond de koop rondmaken…en dan krijg je om 17:38 een appje dat hij niet het geld bij elkaar heeft omdat hij z’n auto niet heeft kunnen verkopen. Goed wetende dat de auto een halve dag later anders ingeruild zou worden.

Lesson learned: Zelfs als je elkaar de hand schudt, de koop rond is en iemand ‘even’ moet vertrekken dan moet daar een borg voor worden betaald. Doe je het niet?  Dan loop je een behoorlijke kans om in de maling genomen te worden. Als je niet 10% kunt overmaken dan heb je geen enkele garantie dat je auto daadwerkelijk verkocht is.

De potentiële crimineel

Op een verjaardag op een zondagavond rond 23.00 uur kreeg ik een belletje van iemand die nu direct een auto nodig had. Dat hele gesprek kun je hier terugvinden, of klik hieronder op de Tweet.

Hoe aanlokkelijk het ook klinkt, een dergelijk scenario loopt bijna altijd slecht af voor jou als verkoper. Of je zit met vals geld, want overschrijven midden in de nacht gaat niet. En als er via internet wordt overgeschreven, weet je nooit of het daadwerkelijk op je rekening terecht komt, omdat er ook geen enkele zekerheid is of de website wel echt is. Daarnaast loop je het risico dat je voertuig, al dan niet met jouw toestemming (red. carjacking), wordt gebruikt voor een roofoverval of een liquidatie. Zaken waar je ook niet bepaald op zit te wachten.

Lesson Learned: If it sounds too good to be true, then it is too good to be true.

De no-nonsense lui

Helemaal aan het eind van de dag, zondagavond rond een uur of 19.00, werd ik gebeld door een Turkse jongeman die graag wilde weten of de auto al verkocht was en wel even wilde langskomen om te kijken. Ik had de moed al opgegeven en dacht: ach kom maar, de auto wordt morgen gewoon ingeruild.
Netjes kreeg ik een berichtje wanneer zij in de buurt waren, en na 20 minuten inclusief proefrit werd de auto direct gekocht. De bon van de ING van het contantengeld was ook aanwezig en in de envelop van de bank. Even een streep met de Safescan pen over alle bankbiljetten trekken en we konden direct bij de RDW online overschrijven.

Lesson Learned: Als iemand je auto wil hebben dan weet je dat binnen een paar minuten. Die heeft zijn huiswerk gedaan, weet wat hij te besteden heeft en hoef je heel weinig uit te leggen omdat alle relevante informatie openbaar raadpleegbaar is.

Ik hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt en niet dezelfde fouten gaat maken als ik deed.

 

Vond je dit artikel goed? steun de auteur via Blendle

Ahmed Aarad

Written by Ahmed Aarad

Bestuurder bij stichting Open Source & Overheid, freelance ICT en Aanbestedingsjurist, distantieert zich van rechts/links denken heeft het liever over goed of fout en vindt dat integriteit niet te leren is. “If you are not a better person tomorrow than you are today, what need have you for tomorrow?”