Saltmines marketing tips, Les 1: Ophef

Wil je, geheel gratis, een volledig georganiseerde landelijke publiciteitscampagne ter waarde van tientallen miljoenen Euro’s? Voor een nieuw liedje van een mafklapper van een rapper bijvoorbeeld?

Zorg dan dat je eerst #ophef creëert. Het maakt nog niet eens uit waarover. Er zijn talloze zaken die de hordes boosmensen van “rechts”, van “links” en soms zelfs van allebei drijft tot het echoën van elkaars boodschappen. Soms zo hard dat men het op een partijcongres van een politieke partij erover moet hebben.

Leg ook vooral een bruggetje naar de volgende onderwerpen:

Vrouwen, minderheden, geloofsovertuiging en seksuele geaardheid.

Wees hierin overtuigd in je stellingname. Zorg dat je boodschap op geen enkele manier eenduidig geïnterpreteerd kan worden, maar ga ook niet over de top.

Een voorbeeld voor een steigerbouw-bedrijf:

Niet doen:
Donkere Marokkaanse lesbiennes zijn gewoon slechte steigerbouwers en moeten het land uit.

Veel te specifiek en je bereikt hier veel te kleine groepen #opheffers.

Wel doen:
Buitenlanders neem ik als [Bedrijfsnaam] niet meer aan omdat ze of te lui zijn om te werken of te dom.

Dit werkt wel. Het is zo breed dat elke #opheffer hier iets over MOET vinden en roepen. Bovendien trek je hiermee ook talloze trollen en ‘bruinhemdige gekleurden’ aan die het voor je gaan opnemen in de publieke ruimte.

Ik garandeer je persoonlijk dat je hiermee het nationaal nieuws haalt en tenminste drie verkiezingsprogramma’s.

Wanneer het toppunt van de #ophef is bereikt (of net daarna) zoek je de media op om een reactie te geven, om aan te geven dat je een belangrijk maatschappelijk punt wil maken, dat het bericht gewoon niet klopt omdat je waar mogelijk (heel belangrijk!) deze [Doelgroep] (gebruik doelgroep want hiermee creëer je direct weer een nieuw #ophef effect) in dienst neemt.

Bottomline: je bedrijf is ineens overal bekend, want there is no such thing as bad publicity. Resultaat in Google News: 46000+ berichten. Nou kom er maar in Marketing Guru’s, dit gaat niemand overtreffen. En dat zonder ook maar 1 Euro in de automaat te gooien…

Vond je dit artikel goed? steun de auteur via Blendle

Ahmed Aarad

Written by Ahmed Aarad

Bestuurder bij stichting Open Source & Overheid, freelance ICT en Aanbestedingsjurist, distantieert zich van rechts/links denken heeft het liever over goed of fout en vindt dat integriteit niet te leren is. “If you are not a better person tomorrow than you are today, what need have you for tomorrow?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *