Na de terugslag van de gebruikers van de Logitech Harmony Link, waarbij Logitech alle eigenaren van het apparaat een gratis upgrade geeft, blijft bij mij de vraag hangen: Hoe connected zijn ‘connected-apparaten’ eigenlijk. Wat als een fabrikant besluit om met het product te stoppen (zoals bij de Harmony het geval was).

Achtergrond

Harmony Link, het kleine bubbelvormige apparaat van Logitech is bedoeld om via je telefoon makkelijk allerlei apparatuur in je huis aan te sturen zoals bijvoorbeeld je televisie, stereo-speakers en andere apparaten. De Harmony Link is inmiddels al 6 jaar oud (origineel uitgebracht in 2011) maar dat neemt niet weg dat mensen nog dagelijks gebruik maken van deze hardware.

Logitech wilde het apparaat gebruiksonklaar maken omdat volgens Rory Dooley ‘het securitycertificaat in maart 2018 verloopt’, gebruikers zijn begrijpelijk, woedend. In de eerste e-mail stond namelijk dat alleen gebruikers die nog binnen de garantietermijn van 1 jaar vallen, hun apparaat gratis konden vervangen. Alle andere gebruikers kregen een kortingscode van 35 procent om een nieuwe te bestellen.

Nadat op fora en websites zoals Reddit massaal geklaagd werd en mensen statements maakte zoals: ‘Ik koop nooit meer Logitech-producten’ zag Logitech pas dat hun acties niet zo handig waren, en besloot Logitech om iedereen met een Link apparaat gratis een vervangend model te geven.

Connected? Of toch niet

De vragen die ik mijzelf stel bij dit soort producten is, hoe verbonden zijn ze eigenlijk, wat gebeurt er als de fabrikant de stekker eruit trekt (zie bijvoorbeeld de Pebble-horloges, waarbij Pebble Technology halsoverkop een oplossing moest verzinnen en de horloges onafhankelijk moest maken van het bedrijf omdat de fabrikant zelf werd overgekocht).

Stel je voor dat over 2 jaar je slimme koelkast er ineens mee stopt, omdat Samsung er voor gekozen heeft om je koelkast niet langer te ondersteunen. Dus geven ze je koelkast maar een update, waardoor hij niet meer functioneert. Dat lijkt raar, maar het is wel steeds meer de realiteit waar we naartoe gaan.

Hetzelfde geld voor slimme of zelfrijdende auto’s, wat als de autofabrikant de ondersteuning stopt 2 of 3 jaar nadat de auto op de markt is gekomen, omdat er een nieuw en veiliger model uitgebracht is. Mag een fabrikant dan zomaar jouw auto onklaar maken? En als een fabrikant een auto of koelkast dan onklaar maakt, wie is dan verantwoordelijk voor de schade?

Dit zijn allemaal vragen waar we de komende jaren steeds meer mee te maken zullen krijgen, in deze steeds meer digitale wereld waarbij alles met elkaar verbonden is, en waarover het laatste woord zeker nog niet gesproken is.

Vond je dit artikel goed? steun de auteur via Blendle

Zou je dit blog met anderen willen delen?
0
Mischa Rick Van Geelen

Written by Mischa Rick van Geelen

Hacker, Author & Public Speaker, Entrepreneur, Created the online blogging platform - saltmines.nl, Responsibly Disclosing vulnerabilities since 1999

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *